Beslaglegging van erfenis ?

GCO
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Beslaglegging van erfenis ?

#1 , 09 okt 2016 16:44

Volgende situatie :

Vader sterft, moeder leeft nog samen met 3 kinderen. 1 van de kinderen heeft een persoonlijke schuld door een faillisement bij de bank.
Alle gelden stonden op moeders naam, het appartement op vaders naam.
Het appartement word geerfd door mama (50%) en de kinderen elk 1/3 van 50%. Mama heeft vruchtgebruik en is 65 jaar.

Kan de bank (waar kind 1 schulden heeft, en niet betaald) het appartement laten verkopen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 okt 2016 18:57

Het feit dat de gelden op naam van moeder staan heeft geen belang, die moeten ook verdeeld worden. Ik denk wel dat de bank moeite zal doen, als ze te weten komen dat er een erfenis zit aan te komen, om dat geld te bemachtigen. Als er RSZ of BTW schulden zijn , zal u de nodige problemen ondervinden om een attest van erfopvolging vast te krijgen. Hierdoor kunnen ook de anderen niets ontvangen.
Ik weet niet of de banken tegenwoordig in zo'n geval de verkoop (kunnen) eisen, maar ze zullen er <el voor zorgen , via vb. hypotheek, dat het appartement niet kan verkocht worden zonder hun tussenkomst , met betaling aan hen van hetgeen de gefailleerde nog schuldig is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

scorpioen

#3 , 09 okt 2016 19:26

De bank kan beslag laten leggen op het onverdeeld aandeel van het kind met schulden en dan dagvaarden om uit onverdeeldheid te treden en de verkoop vragen van ..... de naakte eigendom.
Er bestaat geen onverdeeldheid tussen vruchtgebruiker en naakte eigenaar.
Toch proberen banken de verkoop van de volle eigendom te vragen. En sommige advocaten weten niet dat dit in feite niet kan en zeggen niets ...
Dus opletten, moeder kan zich verzetten tegen de verkoop van de volle eigendom

Reclame

asperger

#4 , 09 okt 2016 19:43

De bank kan beslag laten leggen op het onverdeeld aandeel van het kind met schulden en dan dagvaarden om uit onverdeeldheid te treden en de verkoop vragen van ..... de naakte eigendom.
Er bestaat geen onverdeeldheid tussen vruchtgebruiker en naakte eigenaar.
Toch proberen banken de verkoop van de volle eigendom te vragen. En sommige advocaten weten niet dat dit in feite niet kan en zeggen niets ...
Dus opletten, moeder kan zich verzetten tegen de verkoop van de volle eigendom
Dat hebben ze inderdaad proberen te doen bij mijn buurman (weduwnaar en een kind, naakte mede-eigenaar van de gezinswoning, met schulden).
Maar is niet gelukt wegens de (heilige) bescherming van het vruchtgebruik van de gezinswoning.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”