Onroerend goed schenken met herroepingsrecht

Roener
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Onroerend goed schenken met herroepingsrecht

#1 , 10 okt 2016 13:10

Mijn moeder is langstlevende en heeft het huis in volle eigendom.

- Kan ze mij vandaag dit huis schenken (voordeliger tarief) maar een slag om de arm houden zodat ze dit ten allen tijde kan herroepen ?
- Kan ze na de schenking aan mij en gezien haar volle eigendom, het huis nog verkopen zonder mij hierin te kennen of heft de schenking de volle eigendom op zelfs als is er een herroepingsclausule ?

Bedankt voor de antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2016 13:16

Mijn moeder is langstlevende en heeft het huis in volle eigendom.

- Kan ze mij vandaag dit huis schenken (voordeliger tarief) maar een slag om de arm houden zodat ze dit ten allen tijde kan herroepen ?Schenking is definitief. Maar ze kan er wel voorwaarden aan verbinden. Zomaar lukraak het huis terugeisen is wel niet mogelijk.
- Kan ze na de schenking aan mij en gezien haar volle eigendom, het huis nog verkopen zonder mij hierin te kennen of heft de schenking de volle eigendom op zelfs als is er een herroepingsclausule ?Ze kan het huis niet verkopen want het huis is niet meer haar eigendom.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”