huis verkopen om rusthuis te betalen

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huis verkopen om rusthuis te betalen

#1 , 15 okt 2016 09:16

Situatie:
Vader overleden. Moeder klein pensioentje + vruchtgebruik woning.
4 kinderen:
A: werknemerspensioen maar zit er wel warmpjes in
B: weduwepensioen, zit er ook warmpjes in
C: meewerkende partner van zelfstandige
D: het zwarte schaap waarmee niemand van de anderen contact heeft. Is werknemer (bediende). Is bijlange niet zo rijk als zijn bemiddelde broers en zus.
A, B, C en D bezitten zijn elk voor 1/8ste naakte eigenaar van de ouderlijke woning.

Moeder wil naar een rusthuis maar haar pensioen is niet toereikend om dat volledig te betalen. Ze wil dus het huis verkopen.
Wat is nu de gang van zaken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 15 okt 2016 11:11

Ja het huis verkopen en het geld verdelen.
Dan kan moeder met haar deel het rusthuis betalen.
Als dat geld op is dan dienen de kinderen bij te dragen.
Maar eerst eigen middelen opgebruiken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ivy-on-the-wall
Topic Starter

#3 , 15 okt 2016 11:22

Dus als ik het goed begrijp:
Om het huis te verkopen moeten zowel moeder als de 4 kinderen tekenen.
De 4 kinderen krijgen sowieso elk 1/8ste.
Maar wat gebeurt met de andere 50%? Gaat die volledig naar moeder of krijgen de kinderen daar ook al een deel van?
Wat met de inboedel die niet mee zal kunnen naar het rusthuis?
En wat gebeurt met moeders deel na haar overlijden? Op dat ogenblik is er geen OG meer.

Reclame

asperger

#4 , 15 okt 2016 12:13

Die andere 50 percent is van moeder. Daarmee kan ze het tekort voor het rusthuis bijpassen. Als bij haar overlijden nog iets overblijft dan erven haar kinderen dat.
De inboedel zal verkocht, verdeeld of naar de recyclage moeten.

Het onderweg van uw vraag is een alledaags gebeuren!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ivy-on-the-wall
Topic Starter

#5 , 15 okt 2016 12:52

Idd een alledaags gebeuren maar bemoeilijkt door het feit dat 1 kind geen contact met de familie heeft en wil verhinderen dat de andere 3 met moeders geld aan de haal gaan (ze kan het uitdelen). De inboedel is niets waard. De anderen kunnen er hooguit wat zaken uitvissen waar ze een sentimentele waarde aan hechten. Daarover doet het zwarte schaap niet moeilijk.

asperger

#6 , 15 okt 2016 13:09

Alternatief is het huis leegmaken en het verhuren (indien dat rendabel is).

Eventueel OCMW inschakelen om het verschil te betalen. Die nemen dan een hypotheek op het huis als waarborg. Na overlijden wordt huis verkocht en wat overblijft na betalen schuld aan OCMW gaat naar erfgenamen.

ivy-on-the-wall
Topic Starter

#7 , 15 okt 2016 14:05

Moeder, A, B en C willen verkopen maar D weigert.
D wil het huis verhuren en het huurbedrag samen met het pensioen gebruiken om het rusthuis te betalen. Als moeder, A, B en C dat weigeren is dat het begin van nog meer ruzie.
Ikzelf ben enig kind en heb dat altijd erg gevonden, maar het heeft mij heel veel miserie bespaard. Als ik de topics hier lees... pffff... sommigen zijn echt in een vreselijk kluwen verzeild geraakt. En met al die nieuw samengestelde gezinnen zal het er alleen voor advocaten en notarissen beter op worden.

asperger

#8 , 15 okt 2016 14:23

Als moeder, A, B en C dat willen dan kan D dat niet tegenhouden.
Maar ze zullen daartoe wel een verzoek moeten indienen bij de Rechtbank van Eerste Aanleg.

Ben je wel zeker dat verhuren van het huis rendabel gaat zijn (vooral als het wat ouder is zou dat kunnen tegenvallen)?

ivy-on-the-wall
Topic Starter

#9 , 15 okt 2016 16:46

Voorlopig is het allemaal nog niet aan de orde, maar een mens kan maar beter voorbereid zijn. Had ik dit forum eerder ontdekt dan was ik in het verleden minder bedrogen uitgekomen (in andere zaken dan deze).
Het huis zal inderdaad niet veel huurgeld genereren, dus D zal instemmen met verkoop, maar na al wat hem is aangedaan zal D het hen zo moeilijk mogelijk maken en hen dus eerst naar de rechtbank van eerste aanleg sturen.

wanton

#10 , 15 okt 2016 17:39

Moeder zal meer krijgen dan 50 % van de verkoopprijs : het vruchtgebruik moet vergoed worden. Hoeveel dat is hangt af van haar leeftijd.
Degene die de rekeningen van moeder bijhoudt, doet er best aan alles netjes te noteren en bij te houden. En jaarlijks zijn broers/zussen in te lichten. Beter voorkomen dan genezen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ivy-on-the-wall
Topic Starter

#11 , 15 okt 2016 20:40

Hmmm... voor zover ik weet heeft B, die recht tegenover moeder woont, al jaren een volmacht bij de bank (en toegang tot de kluis). Misschien houdt zij alles netjes bij, misschien legt zij braaf verantwoording af aan A en C, maar D wordt overal buiten gehouden en heeft dus totaal geen zicht op en benul van hoeveel moeder bezit (weet alleen dat het geen fortuin is).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”