Rechten als kleinkinderen / erfgenamen

ypstars
Topic Starter
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

Rechten als kleinkinderen / erfgenamen

#1 , 17 okt 2016 21:03

Hallo,

Kan iemand helpen met onderstaande schets...
Ik probeer zo volledig mogelijk te zijn.

GROOTMOEDER + _ GROOTVADER +
VADER + _ MOEDER ( GESCHEIDEN )

BROER ZUS ( BEIDEN LEVEND )

Vader en grootvader jaren geleden gestorven.
Grootmoeder sterft.
Geen contact met grootmoeder sinds overlijden vader. Verbleef laatste jaren in rusthuis.
Eigendom van grootouders verkocht bij overlijden vader ( broer – zus erfdeel van grootvader bekomen).
Met zekerheid in bezit van grootmoeder : kluis bij bank, ( kas bons 4 x 25.000 € )…
Er is zo goed als zeker geen testament opgemaakt.
Grootmoeder had enkel nog contact met achter nicht langs grootvaders kant, deze regelde begraving en dergelijke.

De vragen :
Broer en zus zijn toch de wettige erfgenamen (enig overblijvende toch) ? Dient het rusthuis dan geen contact op te nemen betreffende de goederen van de grootmoeder ?
Hebben wij als erfgenamen rechten in deze?
De kas bons waren zeker in haar bezit nog, en indien deze niet geschonken zijn, kan dan de achternicht toegang tot de kluis gehad hebben?
Alvast bedankt voor de hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 17 okt 2016 21:39

Jullie erven datgene wat jullie vader zou geerfd hebben indien hij nog had geleefd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ypstars
Topic Starter

#3 , 17 okt 2016 23:56

Hallo,
Dank voor snelle reactie.
Ik begrijp dat wij het deel van ons (overleden) vader erven , zijnde de volledige inboedel veronderstel ik aangezien vader enig kind was van de grootouders.
Blijft de vraag wie contacteren wij dan ?
Het rusthuis zelf heeft geen contact met ons opgenomen, en ook het verre familielid dat nog contact had met groootmoeder heeft niets laten weten.
Dienen wij zelf een notaris aan te spreken ?
Volgens mij zullden de bewuste waarde papieren reeds vleugels gekregen hebben, net als de juwelen, en andere bezittingen.

Reclame

ypstars
Topic Starter

#4 , 18 okt 2016 14:24

Niemand enige raad of info?

wolf2

#5 , 18 okt 2016 19:01

Ik zou eerst willen weten of er een testament gekend is of niet.
Vraag op om het even welk federaal registratiekantoor een attest van erfopvolging aan met de kleinkinderen als enige erfgenamen (er moet er maar één tekenen). Het formulier staat online. Het is gratis. U heeft enkel een origineel uittreksel nodig uit de overlijdensakte; dat kunt U (wellicht ook gratis) bekomen bij het gemeentebestuur waar ze overleden is.
Op die manier weet U of er een testament gekend is of niet: als er één gekend is, krijgt U namelijk zo geen gratis attest.
STEL dat U het attest bekomt, dan kunt U bij Febelfin en bij Assuralia navragen bij welke banken en verzekeraars U moet aankloppen voor meer info.

ypstars
Topic Starter

#6 , 19 okt 2016 23:07

Ok, dank u voor de raad, nu kunnen we al verder toch..ik ga dit zo snel mogelijk doen.
Kan wel al bijna met 95 % zekerheid zeggen dat er geen zal zijn...blijft de vraag ; en dan...?
Dus ook de meubels en andere goederen, heeft het rusthuis niets van laten weten ...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”