erfenis verwerpen t.v.v. de eigen kinderen

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

erfenis verwerpen t.v.v. de eigen kinderen

#1 , 19 okt 2016 18:16

Moeder sterft, vader was al overleden. Er zijn 4 kinderen. De jongste heeft 2 kinderen en wil dat zijn deel van de erfenis naar hen gaat. Als hij zijn erfenis verwerpt, gaat zijn deel dan naar zijn kinderen of naar zijn broers en zus? Als het naar zijn kinderen gaat: hoeveel successierechten betalen die dan?
Is het interessanter zelf te aanvaarden, de boel in 2 te delen en elk kind een handgift of bankgift te doen? Of gewoon schenken zonder meer?
Volgens mij (verbeter mij als ik fout ben) zal bij verwerping t.v.v. de eigen kinderen maar 1x successierechten betaald worden, zodat de kinderen niet later nog eens moeten betalen voor iets waarvoor hun vader jaren eerder al betaalde.

Nog een bijkomende vraag: blijft de erfenis van het kind of kan diens partner er een deel van eisen mocht het ooit tot een echtscheiding komen?

Alvast dank voor de antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 19 okt 2016 19:31

Als X verwerpt, gaat zijn erfdeel naar zijn kinderen.
De tarieven van het successierecht zijn dezelfde als voor hem. Het kan goedkoper uitvallen, omdat ze moeten delen door 2 en dus minder snel de 2de en/of 3de schijf bereiken.

Inderdaad, in plaats van 2 keer betalen zal er maar één keer betaald worden. Ik hoop dan wel dat X dat geld kan missen, want hij is het definitief kwijt.
Het blijft een eigen goed van elk kleinkind; en als die goed oplet kan dat een eigen goed blijven.

Schenken heeft enkele voordelen:
- je kan opleggen dat de schenking nooit gemeenschappelijk mag worden
- als je zelf behoeftig wordt, moet de verkrijger van de schenking U bijstaan ("teruggeven").

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 okt 2016 20:12

Eerst goed wikken en wegen dus.

Hartelijk dank voor je antwoord wolf2!

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”