Registratie via onderhandse akte vraagjes

caravagesk
Topic Starter

Registratie via onderhandse akte vraagjes

#1 , 25 okt 2016 12:01

Onze moeder wil graag haar roerende goederen schenken. De periode van 3 jaar gaat ze niet meer halen, maar om ons te laten genieten van de lagere schenkingsrechten 3% ipv successie 9% vanaf 50000 wil ze dit graag in orde brengen. Zelf zijn we met twee erfgenamen.
Enkele vraagjes:

1) Moeder is niet meer mobiel. Kan ze schriftelijk een volmacht schenken op de rekeningen zodat het bedrag door de twee erfgenamen gewoon via overschrijving kan gebeuren?
2) Welke documenten moeten opgesteld worden om de schenking legaal te maken. Deze documenten kunnen dan gewoon aan het registratiebureau overhandigd worden om de 3% erfbelasting te betalen? Kan ik ergens voorbeeldbrieven vinden?
3) Het erfdeel van na het overlijden van vader werd door de 2 erfgenamen al op een aparte rekening geplaatst. Kunnen zij daar reeds vrij over beschikken? MAg dit uit de latere aangifte van nalatenschap gelaten worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 okt 2016 18:44

Vraag bij de bank enkele overschrijvingsformulieren die je op voorhand invult, en die je thuis laat tekenen. Is simpeler dan een volmacht. Wat betreft die brieven : elke bank die zichzelf respecteert , heeft een voorbeeldtekst ter beschikking. Vraag uw bankkantoor om medewerking.

Die gelden, na vaders overlijden, staan waarschijlijk in blote eigendom op naam van de erfgenamen. Dat duurt zolang moeder , die vruchtgebruiker is, leeft. Pas bij haar overlijden kan je in principe over dat bedrag beschikken. U moet dat wel niet meer vermelden in een latere aangifte van nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”