vrijstelling erfbelasting gezinswoning

pitters Hilda
Topic Starter

vrijstelling erfbelasting gezinswoning

#1 , 01 nov 2016 16:25

Volgende tekst op het internet gevonden. : "De gezinswoning is de woning waar u met uw gezin woont, leeft en eet. Om van het gunsttarief voor de gezinswoning te genieten moet u gedurende minstens vijf jaar vóór uw overlijden in dat huis hebben gewoond. Voorbeeld :Wim woonde gedurende 20 jaar in Turnhout, maar verhuisde 3 jaar voor zijn overlijden naar een appartementje aan zee. Zijn erfgenamen zullen noch voor het huis in Turnhout, noch voor het appartement aan zee kunnen genieten van de gunsttarieven voor de gezinswoning: het huis in Turnhout is niet langer de gezinswoning en in het appartement aan zee woont Wim nog geen 5 jaar."
Is dat juist ? zo ja , als iemand zijn oud huis verkoopt om er een nieuw appartement mee te kopen , moet dus eerst 5 jaar in dat appartement wonen alvorens de partner hierop geen erfbelasting moet betalen? ( partner is vrijgesteld van erfbelasting op de gezinswoning, maar ik wist niet dat men er eerst 5 jaar moet wonen.)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 nov 2016 16:45

De voorwaarden staan hier:
http://belastingen.vlaanderen.be/vrijst ... zinswoning

Daar staat niets bij over 5 jaar...

Volgens mij citeert u verkeerd en gaat het daar over meerwaardebelasting.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wolf2

#3 , 01 nov 2016 17:26

Nee, Hilda citeert goed, namelijk uit Wikifin. Zie:

http://www.wikifin.be/nl/faq/zijn-er-gunsttarieven

Maar wat daar staat klopt niet. Wellicht heeft men er de 5 jaar van de gewestbepaling bij gesleurd (welk gewest is bevoegd voor uw nalatenschap? Dat waar U de laatste 5 jaar het langst woonde)

Reclame

pitters Hilda
Topic Starter

#4 , 02 nov 2016 15:33

Juist het komt van Wikifin. ( voorbeeld tekst letterlijk gekopieerd van Wikifin) Scheen mij een betrouwbare website, maar ik had daar ook nog niet van gehoord. Trouwens niet logisch dat iemand zijn oude huis zou verkopen om er een nieuwe mee te kopen , 5 jaar moet wachten om van vrijstelling te genieten. Ze zijn dus fout.

wanton

#5 , 04 nov 2016 18:31

Bij het overlijden van Wim uit het voorbeeld, is het appartement aan zee de gezinswoning. Of hij daar nu één maand of 5 jaar officieel woont. Maar de vrijstelling van erfbelasting is alleen van toepassing op hetgeen zijn echtgenote of samenwonende partner erft van dat appartement.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”