Hallo,
naar aanleiding van sterfte van mijn vader doe ik aangifte van nalatenschap. Mijn moeder leeft nog en is dus LLE. Mijn ouders waren getrouwd volgens wettelijk stelsel.
Als ik alles wat ik hier op dit forum lees goed begrijp, zullen alle rekeningen (zowel op eigen naam van moeder, als op gezamelijke naam van mijn ouders) als gezamelijk beschouwd worden, en zodoende de helft daarvan onderdeel uitmaken van de erfenis van mijn vader.
Mijn moeder heeft echter zelf eerder geerfd van haar ouders, zowel roerend (gelden) als onroerend (huis).
Kan ik op basis van documenten van erfverdeling van haar ouders het bedrag van de gelden aftrekken van het gezamelijke dat ik nu moet aangeven? Want hierop heeft zij reeds erfenisrechten betaald. Accepteert de fiscus deze redenering?
De woning heeft ze geërft in blote eigendom, en na overlijden van haar langst levende ouder, verkocht.
Kan het bedrag dat indertijd op de erfverdeling als schatting van het huis stond afgetrokken worden van het gezamelijk aan te geven?
Alvast bedankt voor jullie hulp.