Successierechten op naakte eigendom

Weena
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Successierechten op naakte eigendom

#1 , 18 dec 2016 19:09

Hallo

Mijn schoonvader is anderhalve maand geleden overleden.
Hij was hertrouwd met iemand die we nog nooit hebben gezien, zelf geen contact met schoonvader.

Mijn man erft nu een deel naakte eigendom op het appartement en de rekeningen.
Stiefmoeder heeft het vruchtgebruik.

Hij heeft nog niet aanvaard of geweigerd.

Ze waren getrouwd met gemeenschap van goederen.

We hebben overzicht van de notaris met alle rekeningen en daar staat voldoende op om de successierechten mee te betalen.

Maar hoe gaat dat nu?

Kunnen de successierechten worden afgehouden van de gelden op de rekening?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 20 dec 2016 22:43

Neen. Uw man betaalt successie op z n deel van de naakte eigendom en de gelden. Hij neemt wel best bewarende maatregelen (speciale rekeningen bij de bank) om te vermijden dat het ge erfde roerende vermogen (spaargeld etc) "verdwijnt".

Welk deel van de erfenis viel open (indien geen testament)? Zijn goederen in volle vererving naar zijn kinderen en de helft van de naakte eigendom van de gemeenschappelijke goederen.

Als de verstandhouding goed is betaalt de overblijvende ouder nogal eens alle successie doch dit is natuurlijk niet afdwingbaar. Je kan wel de uit onverdeeldheidtreding vragen van de roerende goederen (behalve huisraad etc). Als er veel spaargeld is dan is dat een optie: je krijgt de waarde van de blote eigendom uitbetaald en zij de (leeftijdsafhankelijke) waarde van het vruchtgebruik.

Wat je stiefmoeder nog in volle eigendom heeft gaat bij haar overlijden naar haar kant (tenzij testament)

Antwoord onder voorbehoud van correctheid van de assumpties.

Weena
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 dec 2016 10:49

Ik bedoelde of mijn man zijn deel van de successierechten kan laten betalen met het geld dat op de rekening staat.
Zodat wij dit op die manier niet uit onze eigen zak moeten betalen.
Eerlijk hebben wij momenteel niet zoveel cash, dus zouden we een lening moeten vragen voor de successierechten te betalen.

De verstandhouding met die vrouw is niet goed.

Liefst van al zouden we de erfenis gewoon willen weigeren, maar omdat we een zoontje hebben van 3 jaar, hebben we een goedkeuring nodig van de vrederechter om de erfenis in zijn plaats ook te kunnen weigeren.

Aangezien het gaat om een positieve erfenis, kan dat een moeilijke zaak worden en liggen voor hem dan de successierechten hoger.
Uiteindelijk moeten wij die dan ook betalen.

Reclame

wanton

#4 , 28 dec 2016 12:16

Je erft toch ook een deel van de aanwezige gelden. Op die manier is toch een akkoord te maken dat de gelden uit de erfenis in eerste instantie gebruikt worden om de SSR te betalen. Zo gebeurt dat toch meestal in nalatenschappen waar de verstandhouding goed is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”