erfenis spaarboekje en inboedel

kbctje
Topic Starter

erfenis spaarboekje en inboedel

#1 , 09 jan 2008 09:51

Mijn dierbare moeder is reeds één jaar overleden.
Zij woonde bij haar jongste zoon in ,die haar huis 20jaar geleden kocht.
Zij woonde daar in enkele plaatsen volledig apart.
Wij waren met 4 kinderen,die zich redelijk verstonden.
Na het overlijden : trok mijn oudste broer zich echter terug en liet weinig van zich weten, zodat heel ongelukkig wij na 3 maanden de grafsteen onder ons drieën gekozen hebben.
Voor de aangifte van de succesierechten heeft hij wel nog getekend, echter
op de bank wil hij niet tekenen voor de spaarrekeing.
"Het zuurverdiende geld van mijn moeder" mag van hem rot worden omdat wij zogezegd de grafsteen alleen gekozen hebben.
Heel de inboedel staat na 1 jaar nog onaangekomen in het huis van mijn jongste broer.
Wij drie hebben op de bank getekend.
Kunnen wij dan niet over ons deel van het geld beschikken? en laat zijn
deel dan maar staan...
Mogen wij de inboedel verkopen of wegdoen.... enz....

Dit kan toch niet zo moeilijk zijn, of in België toch???
Moest hij van iemand een officieel schrijven kunnen krijgen,met zijn
argumenten om niet te tekenen, Ik ben zeker hij zou niet weten wat
moeten opschrijven...buiten hetgene van de grafsteen...

Praten met hem? We zijn daar geweest.....
Het enige wat eruit komt is : Ge hebt toen de grafsteen gekozen zonder mij
toen had ge me niet nodig.... nu dus ook niet, laat het maar ROT worden.

Onze dierbare moeder moest het eens weten....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 09 jan 2008 20:55

Als moeder geen testament maakte en er was minder dan 50.000 eur per bank:
1 erfgenaam kan een gratis attest van erfopvolging bekomen op elk registratiekantoor: er moet maar 1 erfgenaam tekenen; hij moet de andere 3 vermelden.
Met dat attest verdeelt de bank het geld.

Nodig: naam voornaam adres geboortedatum geboorteplaats van elke betrokkene + origineel uittreksel overlijdensakte.

(dit wat de rekeningen betreft)

kbctje
Topic Starter

#3 , 10 jan 2008 09:14

Als moeder geen testament maakte en er was minder dan 50.000 eur per bank:
1 erfgenaam kan een gratis attest van erfopvolging bekomen op elk registratiekantoor: er moet maar 1 erfgenaam tekenen; hij moet de andere 3 vermelden.
Met dat attest verdeelt de bank het geld.

Nodig: naam voornaam adres geboortedatum geboorteplaats van elke betrokkene + origineel uittreksel overlijdensakte.

(dit wat de rekeningen betreft)

Net iets boven de 50.000.

Reclame

j.demoor

#4 , 10 jan 2008 10:59

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd, niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Indien u niet tot een MINNELIJKE regeling komt met uw oudste broer dan kan elk kind te allen tijde vorderen GERECHTELIJK uit onverdeeldheid te treden,waarmee de rechter een notaris zal belasten.Drie kinderen kunnen zich niet in de plaats van die notaris stellen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”