Hallo,
ik heb volgende vraag. Wij zijn in de toekomst van plan om te bouwen naast mijn ouders. Mijn moeder zou dus een stuk bouwgrond willen schenken. Mijn moeder heeft enkel nog 1 zus die mentaal gehandicapt is.
Zij leefde bij mijn grootmoeder in tot haar overlijden enkele jaren terug.
Na het overlijden van mijn grootmoeder zijn mijn ouders (en toen nog ikzelf) verhuisd naar het woonerf van mijn grootmoeder. Een tijdje voor mijn grootmoeder overleed, is er reeds een schenking (haar deel) gedaan aan mijn moeder. Dit op voorwaarde dat mijn moeder voor onbepaalde duur instaat voor alle verzorging en kosten van mijn tante. Maw, zij is bewindvoerder, veronderstel ik, en het woonerf behoort dus voor 2/3 toe aan mijn moeder, en voor 1/3 aan mijn tante (in onverdeeldeheid)
Mijn moeder neemt nu dus al jaren de taak over van mijn overleden grootmoeder. Zij staan in voor de verzorging etc. In de week verblijft mijn tante in een home (waar zij volledig is opengebloeid sinds haar komst), en ih weekend en feestdagen komt zij naar huis...
In ieder geval, om het kort te maken, mijn moeder wil dus een stuk bouwgrond schenken, maar aangezien alles voor 1/3 van mijn tante is, is er een probleem. Mijn tante zelf mag niet schenken, en ook mijn moeder wellicht niet als bewindvoerder omdat dit tot verarming van de beschermde leidt, niet?
Wat zijn nu de mogelijke oplossingen?
In principe heb ik er bijvoorbeeld geen enkel probleem mee dat de grond waarop wij bouwen voor 1/3 van mijn tante blijft, als het niet anders kan.
Of kan er (bij schenking door de bewindvoerder, mijn ma) eventueel ook een clausule ingebouwd worden, dat wanneer het later nodig zou blijken, ok ook insta voor mijn tante, voor 1/3 van de waarde van dit stuk grond.
OF de laatste optie, kan het hele woonerf niet opgemeten worden, en de 3 derden bepaald worden, en bijgevolg schenkt mijn moeder 1/3 aan ons, en blijft zij af het stuk van mijn tante...
Graag raad...