vader overleden, moeder dement, lees aub!!

penny_wise
Topic Starter

vader overleden, moeder dement, lees aub!!

#1 , 09 jan 2008 20:59

Hallo ik zit met een lastige vraag over erfrecht.
Mijn vader is vorige week overleden en mijn moeder is reeds 4jaar zwaar dement en is dus niet in staat om iets te beslissen (ze zit hele dagen in een zetel en praat niet meer).
Nu, mijn vader heeft een zoon (ik) en nog 2 andere dochters.
De oudste dochter woont sinds 7 maanden na de dood van haar echtgenoot terug in haar ouderlijke woning. De jongste dochter woont bij haar vriend maar haar domicil is bij haar ouderlijk huis.

m.a.w de dochters willen dat alles op z'n oude gang blijft, maar ik zou graag willen dat:
- ofwel gaat m'n moeder inwonen in het huis van mijn oudste zus en mag het pensioen van m'n moeder houden en het ouderlijk huis verkocht worden.
- Ofwel gaat m'n moeder naar een tehuis en wordt dus het ouderlijke huis verkocht.
- ofwel houdt m'n oudste zus het ouderlijk huis over, ze heeft geld genoeg.

Mijn vraag is: Kan ik het huis laten verkopen en welke rechten heb ik? Kan mijn zus daar zomaar gratis blijven wonen?
En wat als er kosten vallen aan het huis vb. een nieuw dak enz.
maar ook het onderhouden van de grote tuin. M.a.w ze leeft het huis in feite af. Wie moet er dus uiteindelijk opdraaien voor de eventuele kosten?

bedankt alvast voor diegenen die de moed hadden om dit te lezen

mvg,
P

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 11 jan 2008 12:48

“Art.488bis.A. De meerderjarige die, geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, wegens zijn gezondheidstoestand, niet in staat is zijn goederen te beheren, kan met het oog op de bescherming ervan, een voorlopige bewindvoerder toegevoegd worden...“(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘mijn moeder is reeds 4jaar zwaar dement en is dus niet in staat om iets te beslissen’ houdt in dat haar een voorlopige bewindvoerder dient toegevoegd worden.Zie daartoe zelf verder art.488bis B.W..

Ik ga ervan uit dat uw ouders getrouwd waren onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract,zonder testament en dat AL hun goederen behoorden tot hun huwelijksgemeenschap.

Bij vaders overlijden behoudt moeder dan de helft van de huwelijksgemeenschap en erft het vruchtgebruik op vaders helft,waarvan de kinderen elk 1/3 erven in blote eigendom.

Er kan niets verkocht worden zonder toestemming van ALLE medeeigenaars.

De voorlopige bewindvoerder kan moeders toestemming tot verkoop niet verlenen zonder akkoord van de vrederechter.Hij kan wel beslissen inzake uitoefening van moeders vruchtgebruik,ook op dit betreffende de woning.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”