wat bij gelijktijdig overlijden?

peggy22
Topic Starter

wat bij gelijktijdig overlijden?

#1 , 11 jan 2008 15:22

Ikzelf ben een alleenstaande moeder met een kind ten laste en ben in het bezit van een onroerend goed en een beetje geld.

Mijn vader is overleden maar mijn moeder leeft nog. Mijn oom (de broer van mijn vader) leeft ook nog en heeft zelf drie kinderen.

Mijn vraag is eigenlijk wat gebeurt er mijn huis en geld indien ik samen met mijn dochter zou overlijden ?

Gaat het volledig naar mijn moeder of heeft mijn oom (bloedlijn langs vaderskant ...) daar ook iets mee te maken?

Aanvullende vraag: indien ik via testament mijn huidige vriend mijn erfenis wil nalaten kan ik mijn moeder en/of mijn oom dan onterven ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 11 jan 2008 16:43

In geval jij en je dochter tesamen komen te overlijden, kan jij je moeder niet onterven. Zij heeft voor 1/4 recht op jouw nalatenschap.

De rest kan je bij testament wegschenken aan wie je wil.

wanton

#3 , 11 jan 2008 17:55

Beste,
indien echt niets anders kan bewezen worden dan dat U samen met uw dochter komt te overlijden , zijn er twee nalatenschappen. We praten enkel over die van U.
Indien U geen maatregelen via testament hebt genomen , wordt uw nalatenschap in twee paarten gedaan: één voor moeders kant , één voor vaders kant. Dus erven : uw moeder de helft , uw oom de andere helft.
Via testament : moet idd. uw moeder 1/4 minstens krijgen. De rest kan U verdelen zoals U wilt.
Maar : laat U op de gemeente inschrijven als wettelijk samenwonend. Dan erft uw vriend - sinds kort- automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning. U kan via testament meer geven en zelfs het part van uw moeder afnemen.
Laat U hierover goed informeren bij een notaris , want een juiste formulering is nodig. U moet steeds rekening houden met uw kind hé.
Daarvoor moet U steeds een voorbehouden deel voorzien.
Voor de rest hoop ik op een lang leven voor U allen.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”