Verkoop ouderlijk huis

Marc256
Topic Starter

Verkoop ouderlijk huis

#1 , 13 jan 2008 22:17

Mijn vader is overleden in 1982. Mijn moeder wordt dit jaar 82 en heeft zich twee jaar geleden ingeschreven voor een serviceflat waar ze begin volgende maand kan intrekken. Ik heb nog een broer en een zuster.
Nu gaat zij het ouderlijk huis verkopen.
1)Heeft zij mijn handtekening nodig voor de verkoop?
2)Kan ik mijn deel van de opbrengst opeisen en hoeveel bedraagt dat in %?
3)Indien ik dit kan moet ik daar dan successierechten op betalen en hoeveel in %?
Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 jan 2008 14:56

Normaal is in 1982 volgende verdeling gebeurd :
moeder = haar eigen helft plus vruchtgebruik andere helft
kinderen = elk 1/3 blote eigendom van de helft van vader
Indien nu een verkoop plaats vindt , heeft iedere betrokkene zijn akkoord te geven. Het is dan ook vanzelfsprekend dat de opbrengst op dezelfde manier verdeeld wordt. Het deel van de kinderen wordt geblokkeerd voor blote eigendom met uitkering intrest aan moeder. Als deze komt te overlijden wordt , zonder kosten of successierechten , het geld van de kinderen volle eigendom.
Men kan ook aan moeder het vruchtgebruik in één keer uitbetalen. Voor een vrouw van 82 jaar bedraagt die toch nog 27 %. U kan dan wel volledig beschikken over uw geld.
Bij de verkoop en de verdeling moeten geen successierechten meer betaald worden.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”