verduistering mbt nalatenschap

bas
Topic Starter

verduistering mbt nalatenschap

#1 , 15 jan 2008 15:39

vader is weduwnaar ; leert in 2003 nieuwe vriendin kennen ; doen een gezamelijke rekening open en schrijft testament op haar naam ; hij overlijdt eind 2006 ; nog 900 euro rest op een girorek. om aan te geven aan de registratie (ben enige wettelijke erfgenaam)(enig kind dus); heb bankhistorieken aangevraagd ; op die gezamelijke rek. van hen (een jaar voor zijn overlijden geannuleerd) zijn alle gelden afkomstig van hem (verkoop waardepapieren + verkoop ouderlijk huis) ; tussen 2003 en 2004 heeft zij voor 160.000 euro ofwel met haar handtekening gecasht of naar haar girorek. overgeschreven. Heb eedaflegging bij notaris gevraagd en zij verklaart niets af te weten van verduisteringen , wel heeft ze nog in laatste instantie toegegeven dat ze samen een fonds hadden gekocht (75.000 euro) maar dat stond op een effectenrek. en zij zei dat vader die voor haar had geopend , terwijl nu ook vaststaat dat het fonds materieel is geleverd en dus fysiek in haar bezit is (en nooit op een effectenrek heeft gestaan). Heb me voor alle zekerheid burgerlijke partij gesteld bij de onderzoeksrechter. Mag zij op anderhalf jaar 160.000 euro verduisteren zonder hiervan aangifte te doen aan de registratie. Zij is voor de 1/2 erfgename (testament) , maar wordt ik als reservatair ergenaam niet benadeeld? of is dat toegestaan bij een gezamelijke rek. waarvan ik kan bewijzen dat alle gelden afkomstig zijn van mijn vader. Mijn vader had de laatste 2 jaar van zijn leven ook een hersentumor en was dus een gewillig slachtoffer maar blijkbaar beschikte hij volgens haar notaris toch over al zijn geestelijke vermogens toen hij het testament opstelde want het is notariëel gebeurt. Mijn vader's dood stond al enige tijd op voorhand vast vandaar dat ook alle spaarekeningen en koffer weg waren ; restte dus nog 900 euro op een girorek.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 17 jan 2008 12:41

‘zijn alle gelden afkomstig van hem (verkoop waardepapieren + verkoop ouderlijk huis)’ vereist dat vooraf onderzocht wordt of die gelden niet deels behoorden tot moeders nalatenschap die uw blote eigendom was.

“Art.38.De aangifte van successie dient ingeleverd:1° bij overlijden van een Rijksinwoner: door de erfgenamen, de algemene legatarissen en (algemene) begiftigden, met uitsluiting van alle andere legatarissen of begiftigden, ten kantore van de successierechten binnen welk gebied de overledene zijn laatste fiscale woonplaats had...Evenwel, in geval van stilzitten der erfgenamen, algemene legatarissen en begiftigden, zijn de legatarissen en begiftigden ter algemenen of bijzonderen titel ertoe gehouden, op aanzoek van de ontvanger bij aangetekende brief, de aangifte in te leveren voor datgene wat hen betreft, en zulks uiterlijk binnen de maand na de afgifte van het stuk ter post.
”(W.Succ.=Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

‘leert in 2003 nieuwe vriendin kennen’ houdt in dat zij geen wettelijke erfgename is en dus in die hoedanigheid niet aangifteplichtig is.

“Art.1010.Een legaat onder algemene titel is dat waarbij de erflater een gedeelte vermaakt van de goederen waarover hij volgens de wet mag beschikken, zoals de helft, een derde, of al zijn onroerende goederen, of al zijn roerende goederen, of een bepaald gedeelte van al zijn onroerende goederen of van al zijn roerende goederen...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Zij is voor de 1/2 erfgename (testament)’ houdt in dat zij legataris onder algemene titel is en dus geen algemeen legataris,zodat zij in die hoedanigheid niet aangifteplichtig is.

“Art.7.De goederen, waarover, naar het door het bestuur geleverd bewijs, de afgestorvene kosteloos beschikte gedurende de drie jaar vóór zijn overlijden, worden geacht deel uit te maken van zijn nalatenschap, indien de bevoordeling niet onderworpen werd aan het registratierecht gevestigd voor de schenkingen, behoudens verhaal van de erfgenamen of legatarissen op de begiftigde voor de wegens die goederen gekweten successierechten.Wanneer er door het bestuur of door de erfgenamen en legatarissen bewezen wordt dat de bevoordeling een bepaalde persoon gold, wordt deze voor legataris van de geschonken zaak gehouden.”(W.Succ.).

‘Mag zij op anderhalf jaar 160.000 euro verduisteren zonder hiervan aangifte te doen aan de registratie‘ houdt in dat zij,indien die 160000 euro haar geschonken waren,zij voor legataris van de geschonken zaak gehouden wordt.De aangifteplicht blijft evenwel bij u en niet bij haar.

“Art.491.Hij die ten nadele van een ander goederen, gelden...en die hem overhandigd zijn onder verplichting om ze terug te geven of ze voor een bepaald doel te gebruiken of aan te wenden, bedrieglijk verduistert of verspilt, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en...”(Strafwetboek 8 juni 1867).

Uit wat u meedeelt kan ik niet afleiden dat er verduistering was.Dit zou wel uit het gerechtelijk onderzoek kunnen blijken.

Zij is voor de 1/2 erfgename (testament) , maar wordt ik als reservatair ergenaam niet benadeeld?

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat...Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

‘de helft van de goederen van de beschikker’ omvat ook de gelden uit art.7. W.Succ.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”