Nieuwe erfeniswet??

Yves8
Topic Starter

Nieuwe erfeniswet??

#1 , 12 feb 2008 07:26

Hallo,

Ik heb gisteren met iemand gesproken die beweerde dat de erfeniswet veranderd is per 01/01/2008.
Heb hier echter nog niets van gelezen/gehoord.
Die persoon beweerd dat waneer 1 van de 2 partners overlijdt, dat het kind/kinderen op dat moment geen successie moeten betalen op (50% van) de woning. Maar dat successie verschuldigd zal zijn na het overlijden van de andere echtgenoot. En zo dus in 1x de volle eigendom erft.
Hebben jullie hier weet van? Het zou natuurlijk betekenen dat er meer successie moet betaald worden. In dat geval moet er dus 1x op de 100% betaald worden, en niet 2x op 50%

Please advise :?

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 feb 2008 13:36

Ik betwijfel sterk dat hier iets van aan is. Ik heb in ieder geval niets vernomen.
Er wordt waarschijnlijk gedacht aan de maatregel van de Vlaamse regering die inging per 1/1/2007 , waarbij de langstlevende partner geen successierechten moet betalen op het gedeelte dat die erft uit de gezinswoning.
Hetgeen de kinderen erven daarvan of uit andere tegoeden dan de gezinswoning , moeten de geldende rechten betaald worden.

U zit wel helemaal correct wanneer u zegt : 1 x 100 % is duurder dan 2 x 50 %. Het heeft weinig zin om eventueel maatregelen te nemen dat , bij het eerste overlijden , de woning volledig en in volle eigendom naar de overlevende partner gaat , om successierechten te besparen. Het is ondertussen voldoende aangetoond dat de som , die dan zou worden uitgespaard , tot 3 x terug wordt betaald bij het tweede overlijden van het koppel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 12 feb 2008 19:34

Er waren op 1/1/2008 geen wijzigingen inzake erfrecht, huwelijksvermogenrecht noch inzake successierechten. ('t is al wel geweest op 1/1/2007!).

Reclame

j.demoor

#4 , 13 feb 2008 10:33

“Art.79 De erfgenaam, legataris of begiftigde die een goed in blote eigendom uit de nalatenschap van een Rijksinwoner verkrijgt, mag de betaling van het wegens dit goed verschuldigde successierecht uitstellen totdat het vruchtgebruik door het afsterven van de vruchtgebruiker of door het verstrijken van de termijn te niet gaat, mits, op zijn kosten, een voldoende waarborg te stellen.In dit geval, moet de belanghebbende zich ertoe verbinden, als belasting, boven het recht verevend op de waarde van de blote eigendom ten dage van het openvallen van de nalatenschap, een forfaitaire som te betalen gelijk aan de jaarlijkse interest van dit recht, vermenigvuldigd met het aantal jaren dat tot grondslag gediend heeft voor de berekening van de waarde van het vruchtgebruik, zulks overeenkomstig artikel 21; de rentevoet van de in aanmerking te nemen interest is die vastgesteld in burgerlijke zaken ten dage van het overlijden.”(Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

Aan deze bepaling is niets veranderd.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”