successie betalen

pds
Topic Starter

successie betalen

#1 , 21 feb 2008 14:26

Geplaatst: vr feb 15, 2008 1:28 pm

--------------------------------------------------------------------------------
Beste,

Ik weet niet tot wie mij te richten ivm volgende situatie

Moeder en stiefvader(gehuwd) hebben samen een huis gekocht .Vorig jaar werd mijn moeder ernstig ziek .Toen hebben zij samen een huwelijkscontract laten opmaken .op hetzelfde moment heeft stiefvader een testament opgemaakt dat ik evenveel kan erven van een eigendom als mijn stiefbroer( dit is het kind van hem en mijn moeder ).

Helaas is mijn moeder nu overleden .Mijn stiefvader zegt nu dat hij het huis gaat verkopen en dat hij het volledige bedrag krijgt , want hij is van plan een nieuwe eigendom te kopen(in theorie). Hij zegt dus dat ik mijn erfdeel niet kan krijgen .

Nu zit ik met de vraag of dit idd zo maar kan .Ik dacht dat een testament steeds kan herroepen worden .heb ditr ook met hem besproken en ik kreeg van hem het antwoord ; tja , ik kan niet garanderen dat ik dat nooit zal doen.
Maw ,begrijp ik uit zijn reactie dat ik het erfdeel van mijn moeder sowieso kwijt ben en nooit zal erven van hem. Dat ik van hem niet erf , dat heb ik
ook nooit verwacht, gezien wij nooit een goede relatie met eljkaar gehad hebben .

mvg,

Bovenstaande is ter info om niet de hele situatie terug te moeten neerpennen.

Vervolg van situatie nu is :
stiefvader zegt dat ik nu voor 25% successierechten moet betalen , idem voor stiefbroer.stiefvader zegt uiteraard de kosten van zijn zoon voor hem te nemen doch de mijne moet ik betalen. Echter, heel duidelijk wordt nu , (door gedane uitspraken van mijn stiefvader ) dat de woonst wordt verkocht .Hij strijkt het geld op en vertrekt met de noorderzon.

mijn vraag is nu:uit de reakties van mijn stiefvader en ook de gesprekken bij zijn notaris moet ik betalen voor iets dat ik nooit zal erven !Uiteraard zegt mijn stiefvader niet tegen de notaris dat hij alles gaat verkopen noch dat hij zijn testament nietig zal laten verklaren.

mvg,
pds

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 21 feb 2008 14:55

Afgaand op de gegeven informatie ben ik van mening dat uw vader het eigendom niet kan verkopen aangezien u door het overlijden van uw moeder mede-eigenaar ben geworden.

U heeft het aandeel van uw moeder in de gezinswoonst geerfd. Uw stiefvader zal uw toestemming nodig hebben om het goed te verkopen.

Laat onmiddellijk per aangetekend schrijvan aan uw stiefvader weten dat u uw wettelijk erfdeel opeist en dat u niet akkoord gaat met de verkoop van de woonst.

Stel daarna de notaris van uw vader op de hoogte dat u mede-eigenaar bent en dat u zich verzet tegen elke verkoop.

u hoeft niet te panikeren, een verkoop van een onroerend goed duurt lang genoeg en is zodanig geregeld dat u tijd genoeg heeft om schikkingen te treffen.

Ik raad u aan om een advokaat onder de arm te nemen.

pds
Topic Starter

#3 , 21 feb 2008 15:24

Beste, Beachcomber?

Dank voor je reactie.Echter in paniek ben ik niet , wel verdrietig omwille van de dood van mijn moeder en de problemen die nu naar boven komen.Mijn moeder zou dit zeker niet zo gewild hebben .
Binnen het huw.contract langst leeft al , zou ook een clausule zitten , vlg notaris en stiefvader (zelf mag ik het contract niet zien , laat staan lezen)dat mijn stiefvader naar eigen goedkeuren mag handelen met de eigendom. Van geld of andere waardevolle spullen heb ik zelfs geen weet.
Ben reeds op zoek naar een advokaat, alleen beschik ik niet over voldoende financiele middelen.

mvg,
pds

Reclame

j.demoor

#4 , 23 feb 2008 08:01

“Art.1465.Ingeval er kinderen zijn uit een vroeger huwelijk, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het beschikbaar gedeelte*, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

* “Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.”(B.W.).

Ik ga ervan uit dat u en uw stiefbroer moeders enige kinderen waren bij haar overlijden.Uw stiefvader behoudt zijn helft van hun ontbonden huwelijksvermogen en ontvangt krachtens hun huwelijkscontract moeders beschikbaar deel van haar helft,zijnde de 1/3 ervan of 1/6 van het hele ontbonden huwelijksvermogen.Uw stiefvader is aldus eigenaar van 3/6 + 1/6 = 4/6 van het ontbonden huwelijksvermogen.Bovendien erft hij het vruchtgebruik op de resterende 2/6 waarvan u en uw stiefbroer elk 1/6 blote eigenaar worden.Dit geldt niet enkel voor het huis maar voor de HELE nalatenschap.

Vermits u medeeigenaar bent van het huis kan uw stiefvader dit niet verkopen zonder uw toestemming.

Op wat u erft bent u uiteraard successierechten verschuldigd.

U bent geen erfgename van uw stiefvader,die u evenwel bij testament kan schenken binnen de grenzen van zijn beschikbaar deel en met mogelijke herroeping zo,lang hij leeft.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”