Geplaatst: vr feb 15, 2008 1:28 pm
--------------------------------------------------------------------------------
Beste,
Ik weet niet tot wie mij te richten ivm volgende situatie
Moeder en stiefvader(gehuwd) hebben samen een huis gekocht .Vorig jaar werd mijn moeder ernstig ziek .Toen hebben zij samen een huwelijkscontract laten opmaken .op hetzelfde moment heeft stiefvader een testament opgemaakt dat ik evenveel kan erven van een eigendom als mijn stiefbroer( dit is het kind van hem en mijn moeder ).
Helaas is mijn moeder nu overleden .Mijn stiefvader zegt nu dat hij het huis gaat verkopen en dat hij het volledige bedrag krijgt , want hij is van plan een nieuwe eigendom te kopen(in theorie). Hij zegt dus dat ik mijn erfdeel niet kan krijgen .
Nu zit ik met de vraag of dit idd zo maar kan .Ik dacht dat een testament steeds kan herroepen worden .heb ditr ook met hem besproken en ik kreeg van hem het antwoord ; tja , ik kan niet garanderen dat ik dat nooit zal doen.
Maw ,begrijp ik uit zijn reactie dat ik het erfdeel van mijn moeder sowieso kwijt ben en nooit zal erven van hem. Dat ik van hem niet erf , dat heb ik
ook nooit verwacht, gezien wij nooit een goede relatie met eljkaar gehad hebben .
mvg,
Bovenstaande is ter info om niet de hele situatie terug te moeten neerpennen.
Vervolg van situatie nu is :
stiefvader zegt dat ik nu voor 25% successierechten moet betalen , idem voor stiefbroer.stiefvader zegt uiteraard de kosten van zijn zoon voor hem te nemen doch de mijne moet ik betalen. Echter, heel duidelijk wordt nu , (door gedane uitspraken van mijn stiefvader ) dat de woonst wordt verkocht .Hij strijkt het geld op en vertrekt met de noorderzon.
mijn vraag is nu:uit de reakties van mijn stiefvader en ook de gesprekken bij zijn notaris moet ik betalen voor iets dat ik nooit zal erven !Uiteraard zegt mijn stiefvader niet tegen de notaris dat hij alles gaat verkopen noch dat hij zijn testament nietig zal laten verklaren.
mvg,
pds