hey,
Ik heb al even wat rondgekeken maar niet gevonden en vermits ik de notaris niet direct kan contacteren vraag ik het hier maar even. Onderstaande heb ik ook maar vernomen via m'n ma en m'n broers want op de moment dat ze de notaris spraken was ik gaan werken (ik werk in shiften)
Situatie is als volgt:
Mijn vader is 14 dagen geleden plots overleden. 55 jaar, hartslagaderbreuk
Mijn moeder leeft nog en woont samen met mijn 2 jongere broers (beiden een eind in de 20 en niet getrouwd)
Ikzelf (net 30)woon al enkele jaren samen met mijn vriendin, doch wij zijn niet getrouwd noch officieel samenlevingscontract.
Mijn ouders zijn gewoon getrouwd, geen huwelijkscontract, geen testament
Er is natuurlijk wat kapitaal (geen schulden). Volgens de notaris maken wij hier geen afspraak op (hoeft voor mij ook niet) en moet enkel mijn moeder daar successierechten op betalen
Verder is er nog 1 eigendom..het huis waar m'n moeder en broers wonen.
Volgens de notaris zal de helft voor m'n moeder worden en krijgt ze vruchtgebruik. M'n broers en ik krijgen een derde van de resterende helft.
Waar we dus allemaal, buiten m'n ma dan, successierechten op zullen moeten betalen.
Hij heeft daar ook een voorbeeld bij gegeven.
Stel dat het huis €400 000 waard is dan krijgt m'n ma dus de helft, zijnde €200 000. De resterende €200 000 zal dan verdeeld worden over mij en m'n broers... +/- €66 000 ieders dus en dan zouden we elk een 7% aan successierecht moeten betalen. Dat is iets van een €4600
Vrij veel geld voor iets waar je op de moment natuurlijk niets aan hebt.
We hebben geen ambras en komen echt goed met elkaar overéén. Onze eerste reactie was dus ook: Ma, je hebt er samen met ons vader 30 jaar voor gewerkt... wat je dus met het huis en het kapitaal wil doen is uw zaak.
Bovendien...€4600 dat is niet niets... Mijn vriendin en ik hebben sinds 3 jaar een eigen huis en we zitten dus middenin verbouwingen die ons spaarpotje al serieus laag getrokken hebben.
Ook mijn broers hebben niet zomaar even €4600 van de bank te halen.
Had m'n pa al lang ziek geweest dan hadden we ons misschien kunnen voorbereiden, maar wie verwacht nu dat z'n pa, een gezonde mens, op z'n 55ste zo plots zal sterven?
Dus, nu is onze vraag:
Kunnen wij afzien van de erfenis?
Zo ja, wat moeten we doen?
Gaan we dan alsnog iets moeten betalen?
En hebben we dan nog recht op de erfenis als mijn moeder ooit komt te sterven?
Alvast bedankt voor de reactie