Successierecht

MMMSM
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Successierecht

#1 , 28 jul 2018 14:22

Een kennis van ons is overleden. Hij had in een levensverzekeringscontract mij als begunstigde bij overlijden aangeduid. Hij heeft twee dochters maar daar had en wou hij geen contact meer mee. Er was echter geen testament. De verzek. maatschappij heeft ondertussen het bedrag aan mij uitgekeerd.
Drie vragen :
1. waar en hoe moet ik aangifte daarvan doen.
2. Kan deze uitkering nog aangevochten worden ?
3. moeten de erfgenamen dit contract ook in hun nalatenschap opnemen ?

Vriendelijke groeten,
Marc

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 28 jul 2018 14:25

Als er enig risico op betwisting bestond, veronderstel ik dat de verzekeringsmaatschappij niet zomaar zonder slag of stoot zou uitbetaald hebben..
Was die verzekering er eentje met jaarbetaling (of per maand, trimester…), of werd ze afgesloten met een enige premie ?

wanton

#3 , 28 jul 2018 15:12

Er moet alleszins aangifte gedaan worden , met betaling van de nodige erfbelasting. Dat kan u apart doen, maar ook op hetzelfde formulier als die dochters.
Kan dat nog aangevochten worden? Hangt er van af.
Stel dat de overledene zijn laatste 50.000 € in een verzekering tak 21 had gestopt , met u als begunstigde: ja, dan kunnen die dochters die som van u terug eisen.
Indien het echter gaat om en 'echte' levensverzekering, waarbij die persoon jaarlijks enkele honderden euro's betaalde, dan blijf jij de echte begunstigde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”