Gescheiden ouder trouwt opnieuw

Muurbloemetje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gescheiden ouder trouwt opnieuw

#1 , 29 jul 2018 09:16

Mijn moeder en vader zijn sinds 25j gescheiden, zij hebben beide een nieuwe partner sinds geruime tijd, nu staat mijn moeder op punt te trouwen met haar nieuwe partner (zelf kinderloos, wel een nichtje) welke invloed heeft dit voor ons als kinderen moest moeder eerder te komen overlijden dan partner indien er geen testament is opgemaakt? (Woonst staat op naam van moeder)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 29 jul 2018 10:23

Doordat de woning van uw moeder vanaf haar nieuwe huwelijk de gezinswoning zal zijn, heeft haar nieuwe echtgenoot het woongenot en vruchtgebruik over de woning, indien zij eerst zou overlijden. De inboedel van de woning hoort daar dan bij, al wordt best een inventaris gemaakt welke spullen van haar zijn en welke van hem. (voor zover de inboedel dat waard is) Over haar financieën heeft de echtgenoot ook vruchtgebruik. Dit wil zeggen dat deze op een aparte rekening moeten vastgezet worden. Daarvan krijgt hij dan jaarlijks de interesten. U en uw broers/zussen zijn dan al naakte eigenaar van de woning en de gelden. U zal daar bij overlijden van uw moeder al de successierechten op moeten betalen. Bij haar overlijden, moet ook een gedetailleerde plaatsbeschrijving gemaakt worden van de woning. De overlevende partner moet tijdens zijn bewoning dan de woning onderhouden en herstellen om de woning in die staat te onderhouden. De vruchtgebruiker betaalt verzekeringen én de onroerende voorheffing op de woning. Kortom: jullie erven de woning en de gelden meteen en integraal. Maar de overlevende echtgenoot geniet het vruchtgebruik er van én draagt ook de (meeste) lasten om deze eigendommen te beheren en in stand te houden.

wanton

#3 , 29 jul 2018 14:09

In gevallen als deze is het aan te raden dat in een huwelijkscontract de clausule 'Valkeniers' wordt opgenomen. Dit betekent dat bij overlijden van één partner in een huwelijk zonder gezamenlijke kinderen, de overlevende partner enkel het vruchtgebruik van de gezinswoning erft.

Dit zou hier betekenen dat , bij overlijden van moeder, de kinderen toch de volle beschikking zouden krijgen over de financiële tegoeden van moeder, zonder vruchtgebruik voor de echtgenoot.
Bespreek de concrete situatie met een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Muurbloemetje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jul 2018 10:04

Bedankt voor alle reacties! Ik weet voldoende :) groetjes

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”