erfenis verkeerd uitbetaald

pluchke01
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

erfenis verkeerd uitbetaald

#1 , 05 nov 2018 13:35

Een kinderloze tante erfde via testament de helft van de goederen van haar echtgenoot, en zijn dochter erfde de andere helft. Daar zijn ook successierechten op betaald; Nu blijkt dat het geld (op eigen rekeningen van de man) bij de bank niet meer op de rekening staat en de bank werkt niet echt mee om te verklaren waar het geld naartoe is. Vermoeden is dat het integraal aan de dochter is uitgekeerd, want de bankier liet weten 'dat een dochter van haar vader moet erven'. Als de bank (die misschien niets afwist van een testament) dit verkeerdelijk heeft uitgekeerd, bij wie of wat kan je terecht om de erfenis alsnog te ontvangen? Is dit via advocaat, ombudsman, notaris?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 05 nov 2018 13:43

Het is onmogelijk dat een bank niet weet aan wie het geld toekomt.
Zij blokkeert alles tot een attest van erfopvolging wordt voorgelegd en zal eerst na akkoord van ALLE betrokken erfgenamen die rekening vrijgeven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

pluchke01
Topic Starter

#3 , 05 nov 2018 14:03

het is nochtans niet gebeurd, en ze kunnen zogezegd niet meteen zien wat er gebeurd is... de hoofdzetel van de bank (bnp Paribas) vond het zeer vreemd en had een vermoeden dat er op kantoorniveau iets raars is gebeurd... en het kantoor werkt dus niet mee...

Reclame

Thomas Morus

#4 , 05 nov 2018 14:08

Heeft de benadeelde partij een copie van de akte van erfopvolging?
Indien niet contact nemen met de notaris die de akte van erfopvolging opstelde en ook zorgde voor de uitvoering van het testament.

Dat ze niet kunnen zien wat er is gebeurd met het geld (bij het afsluiten van de rekening na het overlijden) daar geloof ik geen zier van.
Er zit volgens mij een groot hiaat in uw verhaal.
Iets vertelt me dat de rekening reeds leeg was op ogenblik van overlijden.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 05 nov 2018 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

pluchke01
Topic Starter

#5 , 05 nov 2018 14:13

Die akte ging mijn vader nu bij de notaris opvragen, om daarmee naar de bank te stappen. De tante heeft enkel een kopie van de aangifte aan de successie en de betaalde rechten (met daarop haar deel en deel van de dochter).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”