Erfeniskwestie

Tom V S
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erfeniskwestie

#1 , 05 dec 2018 09:17

8 maanden geleden is mijn peter overleden. Deze heeft een geschreven testament achtergelaten.
Dit was opgesteld als een duolegaat. 37.5% van alle bezittingen voor het Rode kruis, een specifiek bedrag voor mezelf, en de rest te gelijk te verdelen onder 2 andere personen. Geen van alle personen vermeld in het testament zijn familie van de overledene.
Rode Kruis heeft erfenis geweigerd aangezien zij de successierechten van andere erfgenamen moesten betalen en bijgevolg "verlies" zouden maken.
Dit deel van de erfenis is in de besluiten van de notaris bij het deel van de twee overige erfgenamen gevoegd.
De rechter heeft deze besluiten verworpen aangezien het deel van het Rode Kruis naar eventuele erfgenamen in de vierde graad moet gaan, zoniet naar de staat.
De gelden die nog op rekeningen staan bij de bank worden niet vrijgegeven aangezien alle erfgenamen nog niet gekend zijn en er bijgevolg nog geen verdeling kan worden opgesteld.
Wel hebben wij-3 erfgenamen volgens testament- een afrekening gekregen waar vanaf dan een jaarintrest op aangerekend wordt van 7%
Aangezien mijn peter in Brussel woonde zijn de successierechten 80%. Indien dit dus nog lang aansleept, blijft er niets meer over.

Intussen hebben de twee overige erfgenamen hun erfenis geweigerd uit angst dat de intersten te hoog zouden oplopen.

Intussen heeft de bank van de Post wel gelden vrijgegeven die alvast mijn deel van de erfenis overstijgt.

Mijn notaris lat me nu weten dat ik enkel moet afwachten tot wanneer hij zijn nieuwe besluiten kan opstellen (hij wacht op de opzoeking van erfgenamen in de vierde graad) en dat ik vervolgens dus 80% zal moeten betalen + interest van 7% op jaarbasis.

De notaris heeft ons steeds verzekerd dat alles snel in orde zou komen maar het tegendeel is waar.
Er is nooit een boedelbeschrijving gebeurd voor het al dan niet aanvaarden van de erfenis. De besluiten voor de verdeling zijn fout opgesteld. Hij heeft tot nu gewacht om erfgenamen in de vierde graad op te laten zoeken.

Verder is het ook zo dat 'moesten de twee overige erfgenamen hun erfenis onmiddelijk geweigerd hebben, Ik op de eerste 50.000 euro slechts 40% zou moeten betaald hebben.

Ik denk er stilaan aan om alles ook te weigeren of zijn hier nog andere opties? Bijvoorbeeld het werk van mijn notaris aanklagen.

Alvast bedankt voor uw reactie.

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 dec 2018 21:24

Dit duolegaat is blijkbaar opgesteld buiten medeweten van het Rode Kruis. Want die bepalen direct of ze akkoord zijn met het legaat. Met de vermelde verdeling zijn zij steeds de pineut. Met 37.5 % van de gelden betaal je niet je eigen erfbelasting plus meer dan 50 % op de rest.
Ik denk niet dat je de notaris - tenzij die het duolegaat heeft opgemaakt- iets kunt verwijten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 06 dec 2018 21:50

"Er is nooit een boedelbeschrijving gebeurd voor het al dan niet aanvaarden van de erfenis."

Werd de notaris wel gevraagd om dat te doen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”