erven en minderjarige kinderen

ingrid
Topic Starter

erven en minderjarige kinderen

#1 , 14 apr 2008 14:24

Hoy,

Mijn vriendin haar echtgenoot (getrouwd onder wettelijk stelsel) is onlangs overleden (zij heeft drie minderjarige kinderen). Ik volg met interesse de afhandeling van de gebruikelijke zaken aangezien ik hetzelfde heb meegemaakt (eveneens weduwe geworden, eveneens getrouwd onder wettelijk stelsel en eveneens drie minderjarige kinderen) een vier tal jaar geleden. Wat ik wel vreemd vond is dat de notaris haar de erfenis onder boedelbeschrijving heeft laten aanvaarden (bij mij was dat een eenvoudige aanvaarding), er zijn geen schulden en het woonhuis is gedekt door een schuld-saldo verzekering. De verschillende zaken verlopen heel traag, nu na drie maand is de bankrekening nog niet vrijgegeven, de schuld-saldoverzekering is nog steeds niet uitbetaald en ze betaald nog het volledige bedrag van de hypothecaire lening af (niettegenstaande deze volledig gedekt is met de schuld-saldo).
Mijn vraag nu is, hoe komt het dat de notaris haar niet heeft aangeraden de erfenis gewoon te aanvaarden, is er ondertussen iets veranderd op wettelijk vlak dat als er minderjarige kinderen zijn de erfenes enkel na boedelbeschrijving kan aanvaard worden.

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 apr 2008 17:01

Het is al langer regel dat bij erfenissen waarbij minderjarigen erven , een boedelbeschrijving moet gedaan worden. Deze procedure duurt minstens drie maanden. Deze procedure wordt aangegaan om de belangen van de minderjarigen volledig te waarborgen. Dit is zeker van belang wanneer er tegenstrijdige belangen in het spel zijn of de aanwezigheid van schuldeisers , hier een hypothecaire lening. Er wordt zeker op toegezien dat de andere tegoeden op de wettelijk voorziene manier worden verdeeld.
Soms gebeurt het evenwel dat de notaris afziet van een boedelbeschrijving wanneer de toestand vanaf het begin zeer duidelijk is : geen schulden , beperkte roerende goederen , goede verstandhouding.
Vervelend is dat de procedure veel zaken vertraagt. De vrederechter moet inzage krijgen en akkoord geven. Pas dan kan/mag een akte van bekendheid worden afgeleverd , hetgeen de bank nodig heeft voor vrijgave van de rekeningen en de verzekering voor uitbetaling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vaoke

#3 , 14 apr 2008 23:28

Wanneer er naar aanleiding van een overlijden.. alsnog minderjarige kinderen zijn of verlengd minderjarigen met het statuut van een min. 15 jarige.. dan is er door tussenkomst van de vrederechter de voogdij in te richten en te organiseren op basis van de Wet van 29.04.2001.
Bedoelde wetgeving is van "openbare orde".. bijgevolg kan niemand, ook de notaris niet, het een en ander naar eigen goeddunken doen of niet doen; gelukkig maar...!
In regel wordt de voogdij uitgeoefend door de overlevende ouder.. behoudens uitzonderingen voorzien bij art. 389 e.v. van het B.W.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”