Scheiding - deel huis aan kinderen schenken?

Papoelara
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Scheiding - deel huis aan kinderen schenken?

#1 , 18 dec 2018 18:33

Wij zijn aan het scheiden, minderjarige kinderen, gezinswoning op beider naam, nog niet afbetaald. Hij wil blijven wonen maar kan me niet uitbetalen. Lening op zijn naam krijgen zal al een hele opgave zijn maar is misschien mogelijk. Kan ik mijn aandeel van het huis schenken aan mijn minderjarige kinderen? Is dat een interessante optie?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 18 dec 2018 23:40

Schenken kan mi niet omdat het goed niet vrij van hypotheek is.

Als het huis nog grotendeels beleend is (maw weinig of geen of negatieve restwaarde bij verkoop na aftrek van terugbetaling lening en alle kosten) dan kan je als je tot een overeenkomst komt bindende afspraken maken. Bv hij bewoont het huis en betaalt het af en bij verkoop na afbetaling (of x jaar na afbetaling) betaalt hij je een afgesproken bedrag/percentage uit.

Als je zo n constructie ziet zitten dan laat je je t best bijstaan door een professionele bemiddelaar om een faire deal voor beiden te bekomen die rekening houdt met alle aspecten.

Papoelara
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 dec 2018 11:12

Bedankt voor de snelle reactie! Dat was inderdaad mijn ander idee hoe we het zouden kunnen oplossen.

Beste groeten!

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”