Mag dit zomaar?

appel1968
Topic Starter

Mag dit zomaar?

#1 , 14 mei 2008 16:15

Mijn moeder is 3 jaar geleden overleden en vader heeft een kort geleden een andere vrouw ontmoet. Nu staat zijn huis te koop en heeft hij de erfenis op haar naam gezet (langstlevende). Nu zegt hij dat we door de verkoop van het huis ons deel van de erfenis vast krijgen mits we tekenen dat we van de erfenis afzien wanneer hij overlijdt. Er is een brief hierover van de notaris onderweg. Is dit een vage constructie en hoe kom ik erachter?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 14 mei 2008 18:18

Art. 745quinquies. § 1. Het RECHT om de omzetting van het vruchtgebruik of de toewijzing in volle eigendom van de goederen bedoeld in artikel 745quater, § 4, te vorderen, geldt voor elk vruchtgebruik van de langstlevende echtgenoot,...§2....Aan de langstlevende echtgenoot kan niet het recht worden ontnomen om de omzetting van het vruchtgebruik of de toewijzing in volle eigendom van de goederen bedoeld in artikel 745quater, § 4, te vorderen.(Burgerlijk wetboek)

745quater. § 4. Het vruchtgebruik van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap het gezin tot voornaamste woning diende, en van het daarin aanwezige huisraad, kan niet worden omgezet dan met instemming van de langstlevende echtgenoot.(B.W.)

Uw vader wil dus gewoon zijn vruchtgebruik (+zijn 50 % volle eigendom) omzetten in harde valuta.

appel1968
Topic Starter

#3 , 14 mei 2008 19:47

Bedankt voor je antwoordt, maar dat had ik al begrepen. Maar waarom wil hij mij uitkopen en kan dat juridisch gezien? En bij welke keus die ik maak ben ik (lullig gezegd) beter af?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”