Beste,
In 2009 zijn mijn ouders gescheiden. Mijn vader, toen al gepensioneerd, is naar de Fillipijnen verhuisd en verblijft daar sindsdien. Hij beschikt ondertussen ook over de dubbele nationaliteit.
Bij zijn vertrek is het contact met mij, mijn broer en zus verbroken, heeft hij alle rekeningen leeggehaald en met de noorderzon verdwenen.
Jarenlang hebben wij niets gehoord tot onlangs.
Recent zou hij een CVA hebben gehad waardoor hij permanente zorg nodig heeft. Zijn wens is om gepatrieerd te worden.
Echter, niemand heeft inzage in zijn financiële zaken, maar zeker is dat zijn bankrekening volledig leeg is. Verder is zijn zorgverzekering in België niet in orde
De man die ons 10 jaar geleden in de steek heeft gelaten, al het geld mee heeft genomen en schulden is blijven maken (mijn vader is hij eigenlijk al 10 jaar niet meer in mijn ogen) gaat dus mogelijks gerepatrieerd worden.
Moest dit gebeuren, en als ik het goed begrepen heb, moeten wij als kinderen dus voor de kosten opdraaien volgens dit artikel.
-De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die behoeftig zijn.
(Art.205 BW)
Nu is mijn vraag, hoe kunnen wij ons juridisch gezien het best beschermen aangezien er duidelijk sprake is van verkwisting & nalatigheid, geen contact,... en overduidelijk niet willen opdraaien voor de kosten van een repatriëring en verdere verzorging voor de man die 10 jaar geleden ons aan ons lot heeft overgelaten?