Verdelingen erfenis onder pluskinderen

Ellen Veerle
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verdelingen erfenis onder pluskinderen

#1 , 31 jan 2019 11:35

Hallo, even mijn gezinssituatie erven vooraleer mn vraag te stellen.

Ik ben gehuwd zonder huwelijkscontract, tweede huwelijk.
Ik heb een kind uit mn eerste huwelijk mijn partner ook 1 kind. Respectievelijk 18 en 21 jaar.
Onze woning is het huis waarin ik me heb ingekocht na mn scheiding , destijds hypotheek op mijn naam welke nu nog loopt.
Echtgenoot werd zijn vroegere eigendom voor de helft uitbetaald , bekomen gelden hiervan belegd.

Stel dat ik eerst komt te overlijden , wat bepaalt het huidig erfrecht dan ?
Mn echtgenoot bekomt het vruchtgebruik en de financiële middelen , maar erven de kinderen ook al ?
Allebei evenveel of is er een verdeling biologisch kind en pluskind ?
En wat na het overlijden van mn echtgenoot : is de verdeling tussen beide kinderen dan 50/50 ?

Alvast bedankt voor jullie advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 31 jan 2019 12:35

Het pluskind erft niet van u.
Uw kind erft niet van zijn stiefvader.

Als u overlijdt krijgt uw kind de blote eigendom van uw nalatenschap.

Uw nalatenschap bestaat uit wat u al bezat voor het tweede huwelijk + wat u mogelijk erfde tijdens het tweede huwelijk + de helft van de gemeenschappelijke bezittingen verworven tijdens het tweede huwelijk.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Ellen Veerle
Topic Starter

#3 , 31 jan 2019 13:26

Bedankt voor je reactie . Betekent dit dan in mijn situatie dat de woning ( mijn bezit voor tweede huwelijk) niet door pluskind kan geërfd worden of valt dit onder deel gemeenschappelijke bezittingen?

En hoe worden “gemeenschappelijke bezittingen verworven tijdens tweede huwelijk “ bepaald als dit enkel om spaargelden gaat ?

Reclame

asperger

#4 , 31 jan 2019 13:55

Aangezien het huis van u is zal het pluskind daar niet mee in erven.
Het gemeenschappelijk bezit is alles wat tijdens het huwelijk werd verworven. Eender door welke van de echtgenoten. Iedere echtgenoot bezit daar de helft van, zelfs als de spaarboekjes en beleggingen op één naam staan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Ellen Veerle
Topic Starter

#5 , 31 jan 2019 14:43

Thanks, het wordt me bijna helemaal duidelijk.
Vraag me enkel nog af hoe de “roerende goederen verworven van voor huwelijk “ in een erfenis worden bepaald.
Deze kunnen bvb tijdens het tweede huwelijk volledig zijn verbruikt...

asperger

#6 , 31 jan 2019 16:12

Als het geld is verbruikt dan zit het niet meer in de erfenis. Dat is logisch. Roerend vermogen van voor het huwelijk moet goed apart worden gehouden, anders is het onmogelijk om te bewijzen dat het er ooit was en ook nog is.
Indien eigen geld van één der partners werd gebruikt ten gunste van de gemeenschap dan moet dat in principe gecompenseerd worden. Maar na een jarenlang huwelijk is zoiets bijna niet meer mogelijk in de meeste gevallen wegens vermenging van vermogens.

Ellen Veerle
Topic Starter

#7 , 31 jan 2019 16:34

Bedankt voor uw snelle en relevante feedback.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”