Mijnheer Demoor, alvast zeer bedankt.. mijn auto-didactische kennis reikt nu eenmaal niet ver genoeg.. vandaar ook de behoefte om dit soort zaken af te toetsen!
Als ik het goed begrijp.. dan komt in deze volgorde ongeveer hier op neer?!
1.- Machtiging vragen aan de bevoegde Vrederechter om "deze" (nieuwe) "nalatenschap" te aanvaarden onder het voorrecht van de boedelbeschrijving.
1 bis.- Is bij gelegenheid van die (nieuwe) boedelbeschrijving de huidige toestand van alle rekeningen (vooralsnog in onverdeeldheid op basis van de nalatenschap van vader) te vermelden met opgave van de momenteel bestaande nummers annex bedragen?
2.- De overlevende moeder erft de ene helft (waarin begrepen het gedeelte van het erfdeel van de eerder overleden vader) dat toekwam aan de verlengd minderjarige.
3.- De resterende helft komt toe aan de overige broers en zussen.. waarvan de voogden, de toeziende voogden en de andere verlengd minderjarigen deel van uit maken.
Maar nu zie ik (misschien ?) een probleem opduiken; men kan dus in onverdeeldheid blijven.. doch dat vereist al evenzo een bijzondere machtiging van de Vrederechter.
Komt dergelijke onverdeeldheid, in deze omstandigheid, dan niet defacto neer op een schenking (ofte vervreemding) richting de overlevende moeder?
Tenzij men aan de overlevende moeder desgevallend het (een) vruchtgebruik kan (mag) toevertrouwen op de kapitalen (in onverdeeldheid) van de overleden verlengd minderjarige?
Dient dat, in voorkomend geval, te geschieden met een (spaar)rekening waarop dit kapitaal (van de overleden verlengd minderjarige) wordt geblokkeerd.. en bijgevolg uitsluitend op naam staat van "alle" broers en zussen?
Ik heb daaromtrent zo mijn idee.. maar ik zie uw "toetsing" echt met belangstelling tegemoet; nogmaals zeer bedankt.