Ik koop een appartement met daarop 21% BTW, is wel een appartement na afbraak, maar ik kreeg te horen dat het sowieso aan 21% ging zijn. (Ik heb ook altijd rekening gehouden met die 21% BTW)
Nu krijg ik van de bouwfirma een formulier met de naam '112-afbraak-wederopbouw-formulier-111-3', het formulier begint met
"Verklaring door de verkoper en koper met als doel de toepassing van het btw-tarief van 6 % op de levering van een woning na afbraak van een gebouw (rubriek XXXVII, § 3, KB nr. 20 - overgangsmaatregel) - bijlage Verklaring door koper(s)"
Het appartement dat ik koop werd eerst eventjes verhuurd door de bouwfirma tot wanneer ik het kocht. Ik hoorde via mijn notaris dat dit de reden was waarom het niet aan 6% BTW kon zijn.
Maar blijkbaar denkt de bouwfirma daar anders over? Heb nog extra info gevraagd aan de bouwfirma, maar ik heb maar 5 dagen meer om al of niet het document in te vullen.
Het gaat over een bedrag van 30000€ (het verschil tussen 21% BTW en 6% BTW), dus als er mogelijkheid is dat het aan 6% is, dan graag natuurlijk.
Er is wel nog een ander (groot) probleem, ik ben via een schenking mede-eigenaar van een onroerend goed. Dus als zou blijken dat ik aan 6% zou kunnen kopen dan moet ik dit verkopen. Op zich is dat wel iets waar over na te denken valt, maar dan moet ik wel helemaal zeker zijn van die 6%. Want bij verkopen komen er ook wel wat kosten bij natuurlijk.
Iemand meer info in hoeverre het een rol speelt dat het appartement eerst verhuurd werd? Kan ik eigenlijk wel 100% zeker zijn dat het 6% wordt of niet?
Stel dat ik aan 6% kan kopen, dan heb ik de tijd tot het eind van het jaar om mijn ander eigendom (als mede-eigenaar) te verkopen? Ik veronderstel dat het voor de fiscus geen probleem zou zijn dat ik dat verkoop om daarmee mijn appartement te betalen?
Een optie (er zijn ook andere) is dan ook dat ik het terug verkoop aan degene van wie ik de schenking gekregen heb of is dat dan een hele rare constructie?