Situatieschets:
- dochter 18 jaar (hechtingsstoornis en adhd) wil niet meer thuis wonen omwille van conflicten met mama, stiefpapa en stiefzus (ASS). De diagnoses zijn officieel vastgesteld door een psychiater en zijn beiden begeleid geweest.
- dochter 18 jaar is licht ontvlambaar en kan zonder aanleiding plots uitvliegen wat ook voor continue stress zorgde thuis, dus terug naar huis komen is geen optie.
- zij heeft haar intrek genomen op zolder bij haar grootouders (beide op pensioen) en komt daar volledig tot rust, dus wil ook niet meer terug naar huis komen.
- relatie tussen mama en dochter is hierdoor ook hersteld en we hebben nu minder conflicten en doen terug leuke dingen met 2 samen. Ook kunnen er terug familiefeestjes met stiefpapa en stiefzus, zonder dat dit eindigd in drama.
- deze zolder is een ingericht appartement, gemeubeld zodat ze er zelfstandig kan wonen en doet haar huishouden zelfstandig. 1 keer per week kom ik langs om te helpen met haar papierwerk, de boodschappen, afwas of strijk. (begeleid zelfstandig wonen dus, mama zorgt zelf voor de begeleiding, stiefpapa voor de klusjes)
- ze volgt nog middelbare school en wil hierna nog verder studeren
- mama woont nog bij stiefpapa en stiefdochter
- de zaak van stiefpapa ging sinds Corona heel slecht en is onlangs failliet verklaard. Hij heeft op dit moment geen inkomen en gaat met een hoopje schuld eindigen.
- stiefpapa zijn aanvraag voor zelfstandige-uitkering is in aanvraag, maar momenteel dus geen inkomen.
- mama en stiefpapa zijn wettelijk samenwonende
- mama werkt full-time en heeft een gemiddeld inkomen (net te hoog om recht te hebben op iets)
- de papa is hertrouwd en beide werken maar hebben veel schulden en dus geen (extra) geld, betalen wel maandelijks alimentatie
- stiefzus studeert nog
- bij de bank hebben we de lening van ons huis tijdelijk (6 maand) kunnen opschorten.
Naast het feit dat ik super trots ben op haar dat ze deze zelfstandigheid goed aankan en verder wil gaan studeren, zorgt dit echter wel voor financiële stress en de bodem van mijn spaarrekening is in zicht.
- dochter 18 jaar kan/wil niet als jobstudent werken omdat dit ten koste gaat van haar studie en huishouden dat ze dan niet meer gemanaged krijgt. (chaos in het adhd brein)
- Momenteel krijgt ze van mij het kindergeld en de alimentatie van de papa en betaal ik haar boodschappen en naft (ze heeft een rijbewijs en 2de hands autootje). Echter met de slechte financiële vooruitzichten en de huidige supermarktprijzen ga ik dit niet kunnen volhouden, omdat binnen 6 maand ook gewoon onze lening opnieuw gaat betaald moeten worden.
- Grootouders vragen op dit moment nog geen 'huur' en dragen voorlopig de kosten voor elektriciteit, water en verwarming en dit kan tijdelijk maar uiteraard zien zij dit ook graag anders want zij hebben enkel een pensioen en betalen die extras nu ook van hun spaarcenten.
Vraag is dan ook :
- heeft mijn dochter recht op een leefloon via het OCMW nu zij alleen woont,(op zolderappartement van haar grootouders)
- moet ik haar domicilie veranderen naar de grootouders en wat is het financieel gevolg voor de grootouders en voor ons.
Graag tips en advies over de juridische en financiële mogelijkheden.