Aanslepende (ruzie) pest gedrag buurman.

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
SBr123
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aanslepende (ruzie) pest gedrag buurman.

#1 , 16 aug 2024 08:06

Beste iedereen,

In 2017 hebben mijn vriendin en ik samen een huisje gekocht. Toen we mochten intrekken, viel het ons op dat onze buurman camera's boven onze omheining aan het installeren was. Eén van die camera's was beweegbaar en kon tot in ons huis filmen. Dit ontdekte ik tijdens een bezoek aan hem, waarbij hij aangaf dat hij de camera nooit naar ons huis zou richten. Helaas bleek dit enkele weken later niet het geval te zijn.

Ik heb vriendelijk verzocht om de camera te verwijderen of deze onder de omheining te plaatsen. Dit verzoek viel echter niet in goede aarde bij hem, en hij weigerde actie te ondernemen. Na een afspraak met de wijkagent werd ik doorverwezen naar de vrederechter. De vrederechter besloot dat hij de camera’s die op ons perceel gericht waren, voor de avond diende te verwijderen of vaste camera’s te installeren die niet op ons perceel gericht waren.

Vanaf dat moment begon de echte ellende. We hadden een nieuwe omheining geplaatst, die iets meer dan 2 cm over de perceelgrens stond. Dit leidde opnieuw tot een geschil met de buurman en een nieuwe procedure bij de vrederechter. Na het inschakelen van landmeters (wij wouden toch zeker zijn) hebben we de omheining verplaatst zodat deze net tegen de perceelgrens stond. (ook van mening iemand zijn grond is zijn grond) hier hadden we dus ook geen problemen mee.

Nu hij niets meer heeft om ons mee te 'pesten', is zijn gedrag allesbehalve prettig. Wanneer we buitenkomen, filmt hij ons. Als we bezoek hebben, maakt hij foto's van de auto’s, vooral van de nummerplaten. Ook achtervolgt hij onze gasten en roept hij beledigingen over de omheining, wat soms erg gênant is. En als we buiten zitten na 22:00 (zonder muziek) belt hij de politie. Politie verteld ons iedere keer hou het rustig wij konden alle sinds geen geluidsoverlast vaststellen. Mijn vriendin wordt ook door hem achtervolgd, en zijn blik maakt haar soms bang. Daarnaast belt hij regelmatig ook de politie met klachten over onze auto die voor hun oprit zou staan, wat volgens de politie niet het geval is en we staan altijd regelmentair.

Deze zomer hebben we een airco geplaatst, zo ver mogelijk van zijn perceel, in de veronderstelling dat hij zou klagen. Nu beschouwt hij dit als geluidsoverlast, terwijl de aannemer aangeeft dat alles binnen de geluidsnormen valt. Ook onze opblaasbare jacuzzi, die we alleen in de zomer gebruiken voor ons dochtertje, heeft geleid tot klachten. We ontvingen een brief van zijn advocaat waarin hij meldde dat hij in de periode van juli tot augustus 24 gevallen van geluidsoverlast heeft genoteerd, wat hij zelf doet.
Hierbij wil ik ook wel vermelden dat hij altijd meld dat hij niet kan slapen of de tv niet hoort. Maar hij woont dan ook in een huis met enkel glas, geen isolatie, en op het dak een dunne plastieken golfplaat. Wij hebben nog nooit klachten gehad van andere buren. Dit gaat echt wel puur om het feit om ons te pesten.

We melden al deze incidenten bij onze wijkagent (ondertussen een goeie band opgebouwd), die ook ten einde raad is en het gedrag van de buurman niet goedkeurt. Hij geeft aan dat de buurman niet luistert en alles wat hij zegt als juist beschouwt. Wij proberen alles te negeren, wat de buurman frustreert. Nu wil hij een overleg met zijn advocaat (Al 2 verzoeningspoging bij de vrederechter en zelf de vrederechter herinnerde zich dat hij zei dat hij niet ging stoppen), of hij overweegt een procedure te starten. Na zoveel pogingen zien wij dit echter niet meer zitten, en voor ons blijft negeren de beste optie. Andere buren hebben ook gemeld dat hij ons zwart probeert te maken, maar gelukkig geloven zij hem niet en beginnen ze hem beter te kennen.

Mijn vraag aan jullie is: wat is de beste manier om met deze situatie om te gaan? Moeten we blijven negeren, het overleg aangaan dat we niet zien zitten, of wachten tot hij een procedure start? Wij zijn ten einde raad.

Met vriendelijke groet,

eylis

#2 , 16 aug 2024 14:08

Met de man praten, zal niet meer lukken, vrees ik.
Heeft de man een echtgenote die meer aanspreekbaar is? Probeer dit eventueel nog eens met haar te bespreken.

Als alle mogelijkheden uitgeput zijn, zou Ik zou een meldingsblad/tijdslijn maken met daar alle "zogezegde" klachten op die de buurman indiende, de interventies van de wijkagent, de verschijningen + resultaten bij de vrederechter én alle data hiervan.

Vermeld daar ook het probleempje met de omheining én dat u dat aangepast hebt zoals het hoort (met de data).

Laat hier bij de politie een melding van maken. Er is dan een dossier.
Daarna kan je (later) beslissen of je ook nog klacht van stalking neerlegt.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”