Dubbel betaalde onroerende voorheffing?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Verel
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Dubbel betaalde onroerende voorheffing?

#1 , 17 aug 2024 12:53

Drie kinderen en de moeder zijn medeeigenaar van een woning. Mijn moeder krijgt jaarlijks de afrekening van de onroerende voorheffing in de bus die ze volledig betaalt. Wij, de kinderen lijken verplicht te zijn, elk voor ons aandeel in de volle eigendom de rubriek 1106 op onze belastingaangifte te moeten invullen. Voor ons is dat ouderlijke huis deels een' tweede eigendom'. We betalen daardoor samen meer dan 1x de onroerende voorheffing op die woing. Onze moeder haar deel daarin is echter maar de helft. Hier lijkt iets niet correct te verlopen? Waar moeten// kunnen we hierover advies inwinnen of waar moeten we (wie?) moet of kan dit waar aanvechten?

Sirkii

#2 , 17 aug 2024 14:24

Volle eigendom of blote eigendom? Bij volle eigendom is het KI aan te geven zoals hoger uitgelegd. Bij blote eigendom niet.

Verel
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 aug 2024 16:18

elk kind heeft 1/12 blote eigendom en 2/12 volle eigendom
moeder heeft 1/4 volle eigendom en 1/4 vruchtgebruik.
Moeder betaalt en krijgt het de onroerende belasting toegestuurd ( ze woont daar) en betaalt de belastingen op dat huis. Ze betaalt dat op het het volledige KI (1817 euro). Dat is op een groter deel dan op de 2/4 ( volle eigendom en vruchtgebruik). Wij, de kinderen, betalen " ons deel" dus op 2/12 ( volle eigendom) elk (= 6/12 samen, dus ook de helft). Mij lijkt dat we samen dus 1,5 keer de onroerende voorheffing betalen....

Reclame

wanton

#4 , 17 aug 2024 16:51

Moeder betaalt een 'voor'heffing. De kinderen moeten hun aandeel in het kadastraal inkomen idd vermelden in hun belastingaangifte, voor een woning waar ze niet zelf wonen. Dat wordt een belasting op het (weliswaar fictief hier) inkomen dat ze hebben in die woning.
Zoals Marcus zegt : verschil tussen een voorheffing en de personenbelasting!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton

#5 , 18 aug 2024 08:53

Ik vind dit een eigenaardige eigendomsverdeling. Maar het kan natuurlijk. In de meeste gevallen heeft de overlevende echtgenoot het vruchtgebruik over de ganse woning plus gewoonlijk nog een deel in volle eigendom. De kinderen hebben enkel een deel in blote eigendom, waardoor zij geen aangifte moeten doen op hun belastingaangifte. O.V. blijft natuurlijk.
Afhankelijk van de leeftijd van moeder, is het misschien raadzaam afstand van vruchtgebruik te doen to. moeder. Hierdoor valt de extra belasting weg voor de kinderen. Af te wegen tegen de notariskosten. Bij haar overlijden komt dat gratis terug. Laat eens nazien , vb bij een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Stel een vraag”