Beste,
In augustus vorig jaar heb ik een kat gevonden en dit gemeld bij de gemeente. De kat was niet gechipt, niet gesteriliseerd en kon nauwelijks op haar pootjes staan. Na haar voldoende verzorgd en aansterkt te hebben in mijn tuin, bleek ze niet terug naar haar oorspronkelijke thuis te kunnen gaan. Na een maand heb ik de kat door de gemeente laten steriliseren en haar terug in mijn tuin geplaatst. Ondanks mijn pogingen, zoals het ophangen van flyers, heeft niemand zich gemeld. Na drie maanden heb ik de kat laten chippen en op mijn naam laten registreren, aangezien ze duidelijk meer geïnteresseerd was in binnen zitten dan in buiten muizen vangen, en ik inmiddels ook aan haar gehecht was geraakt.
Acht maanden later heeft iemand de kat met geweld uit mijn tuin meegenomen. Ik heb toen de politie ingeschakeld om de kat terug te vinden. De vrouw in kwestie beweerde dat de kat van haar was, die zij sinds september vermist zou hebben, en weigerde de kat te laten controleren op een chip. De politie kon de kat nooit aantreffen omdat de vrouw zei dat haar kat een echte buitenkat was, terwijl mijn kat echt een binnenkat is die ik niet buiten kon houden. Bovendien beweerde de vrouw dat haar kat zwanger was toen ze deze verloor, terwijl de kat die ik gevonden heb niet zwanger was.
Na acht weken is de vrouw uiteindelijk naar de dierenarts gegaan, niet om de kat te laten steriliseren of chippen, maar om te bewijzen dat het haar kat was. De kat werd in beslag genomen en ik moest haar zes weken binnenhouden totdat het beslag werd opgeheven.
Nu, drie maanden later, heeft deze vrouw een advocaat ingeschakeld en wil zij mij burgerlijk vervolgen, niet vanwege de kat zelf, maar om haar eer te herstellen.
Ik ben bezorgd over het welzijn van de kat en wil liever niet dat zij teruggaat naar deze vrouw. Wat zijn mijn mogelijkheden in deze situatie? Kan ik juridisch stappen ondernemen om te voorkomen dat de kat naar haar teruggaat? Indien zij daadwerkelijk de eigenares zou zijn, heb ik mijn conclusie gebaseerd op foutieve informatie (haar kat was immers niet zwanger, geen buitenkat en volgens mijn informatie al sinds augustus vermist).
Alvast bedankt voor advies en hulp in deze kwestie.