Schoonvader helpt mee in verbouwing van huis. Kan hij achteraf geld vragen voor zijn uren?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Dylan1,2,3
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re: Schoonvader helpt mee in verbouwing van huis. Kan hij achteraf geld vragen voor zijn uren?

#16 , 05 sep 2024 13:17

Schriftelijk gewoon opschrijven ? En dan moet ik en mijn vriendin allebei hem betalen? Bij welke juridische dienst kan ik terecht voor het nog eens face to face aan iemand te vragen ?

Dylan1,2,3
Topic Starter

#17 , 05 sep 2024 13:19

Ja maar het ding is hij wil niks aanrekenen. Want dan moet ik en zijn dochter evenveel betalen van dat bedrag toch?

Dylan1,2,3
Topic Starter

#18 , 05 sep 2024 13:19

En welke juridische dienst?

Reclame

LeenW

#19 , 05 sep 2024 13:21

Uw plaatselijk btw-kantoor kan u hiermee helpen.

lukasi

#20 , 05 sep 2024 14:31

Als uw schoonvader een zelfstandige is met btwnummer in de branche bouw dan zal hij verdomt goed op zen tellen moeten passen dat hij door nu ff gratis en voor niks voor zen dochter te werken.
Veel kans dat gans zijn boekhouding wordt verworpen samen met zijn belastingsaanslagen.
Kan hem een paar 10.000€ EXTRA kosten bovenop boetes en verwijlintresten.

Hij maakt een offerte op IN REGIE dus met andere woorden jullie drie tekenen een dokument dat hij per uur ... 55,00€ excl btw.
Echter hij mag je een korting toekennen en zen uren factureren aan bv 25€ en de btw.
Afhankelijk van de ouderdom vd woning kan 6% btw gerekend worden.

Jullie zullen BEIDE een dagboek moeten invullen waar in staat wanneer en hoe lang hij heeft gewerkt voor jullie. Om zever met btw controle te vermijden TEKENEN JULLIE DIT BEIDE VOOR AKKOORD.

Op het einde van de werken maakt vader een factuur op voor deze werken aan jullie.
Hij doet jullie een handgift voor deze werken (ook weer op papier) en met dat geld betalen jullie hem OFFICIEEL via een bank overschrijving.

Als jullie vader bv elektrieker is dan MOET hij alle elektriciteitswerken bij zijn kind officieel aanrekenen .
Neem dus daar foto's van , van de werken die vader doet want als eletrieker mag hij wel gratis klinkers leggen of sanitair steken.

Het is niet van belang wat jullie onderling afspreken , het is van belang wat jullie kunnen bewijzen bij controle van sociale zekerheid, btw, belastingen en met wat pech douane en andere kepi' s
Foto's, dagverslagen, contracten maar ook op eer en geweten de hulp van andere familieleden noteren.

LeenW

#21 , 05 sep 2024 15:49

Hij maakt een offerte op IN REGIE dus met andere woorden jullie drie tekenen een dokument dat hij per uur ... 55,00€ excl btw.
Echter hij mag je een korting toekennen en zen uren factureren aan bv 25€ en de btw.
Afhankelijk van de ouderdom vd woning kan 6% btw gerekend worden.
Ik dacht dat hij een marktconform uurtarief moest toepassen?

KJ86

#22 , 05 sep 2024 21:39

Je hebt zelfstandige (Roemenen) genoeg in den 'bouw' die voor 25 euro en minder op factuur werken. Het minste dat ik weet is 18 euro per uur. Dat zijn Roemenen die in België wonen, zelfstandig zijn en hier sociale bijdrage afdragen.

lukasi

#23 , 06 sep 2024 09:32

Btw gaan wel sowieso vragen stellen bij het uurtarief.
Maar of je nu 20 vraagt of 300 €
vragen stellen ze, dat is hun job.

Daarom zorg voor een zeer overzichtelijk, duidelijk en met bewijzen vol logboek.

Noteer dag en datum, uur aankomst, pauze, WAT er is uitgevoerd ( foto's voor- na)
Welke materialen er dan zijn geleverd /verwerkt/gehaald ( dus leveringsbonnen , kasticketten, vrachtbrieven, materiaallijsten ..;
Doet dit voor IEDEREEN !!
Zelfs voor de buurman die 5 minuten binnenkomt om te zeggen dat je tuinslang in de weg ligt. ( ik overdrijf)

Zij gaan er van uit dat er is gefoefeld, ( belgen niet ?) dus maai het gras op voorhand weg en bereid je voor

LeenW

#24 , 06 sep 2024 10:08

Je hebt zelfstandige (Roemenen) genoeg in den 'bouw' die voor 25 euro en minder op factuur werken. Het minste dat ik weet is 18 euro per uur. Dat zijn Roemenen die in België wonen, zelfstandig zijn en hier sociale bijdrage afdragen.
Zeker (al wist ik niet dat het zo laag was), maar als de schoonvader zijn gebruikelijk tarief 80/uur is en dan gaat hij daar ineens zakken naar 20/uur is, gaan er toch vragen gesteld worden.

lukasi

#25 , 06 sep 2024 10:16

Een verschil van minder dan de helft zal je beter kunnen verklaren dan een uurverschil van meer dan een kwart.
Voor de rest : ze gaan vragen stellen . ALTIJD .
Daarom maak een logboek, dagboek, dagverslagen of hoe je het ook wil noemen.

Terug naar “Stel een vraag”