Mede-eigenaarschap kosten dak

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Marle
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mede-eigenaarschap kosten dak

#1 , 25 sep 2024 16:47

Hallo,
In onze mede-eigendom zijn 6 appartementen met 6 aparte eigenaars. Er is een basisakte van
Daarin staat vermeld dat de daken gemeenschappelijk zijn.
Een eigenaar heeft een plat dak veranderd in een terras. Het platte dak is deel van het gebouw. Die werken/verandering van bestemming heeft hij uitgevoerd zonder toelating en medeweten van de andere eigenaars.
De basisakte van 2011 is nooit veranderd.
Een 8 jaar geleden heeft hij zijn appartement verkocht.
Er is nu het laatste jaar twee keer een grote lek in het appartement onder het dakterras. Ik heb een expert laten komen en het komt omdat er scheuren in de " vernieuwde" dakbedekking zijn (bij aanleg van het terras) en de afvoer te smal is en de drempel naar de deur van het terras te laag. Het terras is dus slecht aangelegd, en zonder de toelating van de andere eigenaars.
Het was ook zonder bouwvergunning aangelegd en om dat te regulariseren zijn er in 2021 nieuwe plannen gemaakt waar wel sprake is van een dakterras.
De basisakte van 2011 is nooit veranderd.
Er is geen wettelijk verplichte syndicus. Ik wil er 1 installeren maar er is geen meerderheid.
Mijn vraag is nu : wie is in dit geval verantwoordelijk voor de kosten van de reparatie van het terras/dak?
Ik hoop dat iemand hier het antwoord op weet

Thomas Tyteca

#2 , 26 sep 2024 16:55

Als mede-eigenaar kan je zelf de rol van syndicus opnemen. De VME is verplicht zich te houden aan de wet op mede-eigendom.
Voor gemeenschappelijke delen dienen alle eigenaars bij te dragen naargelang hun aandeel in het mede-eigendom.
Het lijkt me verstandig de wettelijke verplichtingen op te starten en door experts het specifiek geval te laten nakijken.
SyndicusOnline is een handige tool om zelf het beheer te organiseren en via het expertencentrum kan de VME zich laten adviseren.

Marle
Topic Starter

#3 , 26 sep 2024 17:11

Bedankt voor je info.
Blijft een herstelling aan het dak, ondanks het zonder goedkeuring van de mede-eigenaars, en zonder vergunning van de stad, is veranderd van een plat dak in een privé terras, toch op kosten van alle mede-eigenaars?

Reclame

Sirkii

#4 , 26 sep 2024 17:26

Dak herstellen is voor VME want basisakte stelt dit zo. Wegnemen en terugplaatsen terras is voor betreffende medeeigenaar (staat zo normaliter in basisakte - nakijken) Niet gereguleerd voor medeeigenaar

Terug naar “Stel een vraag”