Waterschade door keukenkraan

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Navy922
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Waterschade door keukenkraan

#1 , 05 okt 2024 10:02

Hey,
Graag had ik wat hulp bij een voorval bij mijn moeder 82 j . Ze woont in service flat en liet pompbak lopen en viel in slaap . Pompbak niet voorzien van overloop :roll: , gevolg , volledige boven verdieping onder water. Onder buur water door plafond en alarm centrale in storing . Al bij al valt alles mee maar nu wie kan hiervoor aangesproken worden ? Verzekering van service flat zegt dat ze haar familiale moet aanspreken , familiale zegt dat openstaande kraan niet gedekt wordt . Uiteindelijk zou bij dergelijk voorval het water via overloop wasbak moeten weggestroomd zijn en enkel de water factuur voor haar rekening geweest zijn . Dit zijn volgens mij toch zaken waar men in woonzorgcentrum rekening mee gehouden zou moeten worden . Wat kan ik hier doen . Mvg N

KJ86

#2 , 05 okt 2024 22:24

Niet elke brandverzekering heeft waterschade in zijn polis. Als de brandverzekering dat heeft, is de oorzaak van minder belang. Er is gevolgschade veroorzaakt door een sanitair toestel en dat is gedekt. De fout van een persoon heeft daar niets mee te maken. Schade is bovendien heel vaak veroorzaakt door een menselijke fout. Denk maar aan glasschade die ook in de brandverzekering is opgenomen.

bosprocureur

#3 , 06 okt 2024 09:15

Is waterschade in België niet sowieso (verplicht) opgenomen in de brandverzekering voor woningen?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 okt 2024 12:47

Wie laat nu een lavabo of afwasbak plaatsen zonder overloop? Dat is vragen om moeilijkheden. Aankoop kan wel een paar eurocenten goedkoper uitvallen, maar dat betaal je later mogelijks driedubbel terug bij een probleem.

KJ86

#5 , 06 okt 2024 23:01

Interessant!
Sinds wanneer zijn de verzekeringsmaatschappijen verplicht om waterschade op te nemen?
Ik heb het proberen terug te vinden maar de website van de FOD is niet meer geüpdatet sinds 2021 en zij beweren het tegendeel.
Zie onderstaande link;

https://economie.fgov.be/nl/themas/fina ... aterschade

Je hebt huurders die de sifon verkeerd dichtdraaien na het uitkuisen. Je hebt huurders die te lang wachten vooraleer te melden. Je hebt huurders die een raam laten openstaan. Allemaal schadegevallen met waterschade die uitbetaald zijn geweest door de verzekeringsmaatschappijen.

Ik ben 100 % zeker dat het geen defect moet zijn, het mag ook een onvoorzichtigheid van de gebruiker zijn, hetgeen hier wel het geval is.

Glasschade doen ze helemaal niet moeilijk over en dat is bijna altijd veroorzaakt door een menselijke fout.

Terug naar “Stel een vraag”