Cafetariaplan vergoeding ontslag

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
1993Joske1993
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Cafetariaplan vergoeding ontslag

#1 , 18 okt 2024 21:53

Beste,
Ik werk voor een KMO en sinds 3jaar zijn alle firmawagens geschrapt en vervangen door elektrische wagens via een cafetariaplan. Hierbij is een heel nieuwe carpolicy gekomen. Hierbij staat in het contract dat de boete (vergoeding verbreken leasecontract) bij ontslag voor de werknemer is. Hier is heel veel over gezegt geweest maar er was niet veel keuze voor de werknemers om het contract niet te tekenen. Nu is er voor het eerst een concreet geval waarin ik niet met deze vergoeding kan leven. Een colega is ontslagen en zal nu mogelijks tussen de 9000 a 10000 euro moeten betalen. Is dit wettelijk? Bij aangaan van het contract was er ook absoluut geen besef van de mogelijke kosten.

Mvg

LeenW

#2 , 18 okt 2024 23:28

Uiteraard is die boete voor de werknemer, hij is immers de genieter van het voordeel. Men wordt geacht een contract te lezen en te begrijpen alvorens te tekenen.

Betreffende het bedrag, als dat een leasing van een elektrische wagen is die moet stopgezet worden, is dat een realistische kost.

Sirkii

#3 , 19 okt 2024 07:03

Zowat alle carpolicies voorzien in een (gedeeltelijke) terugbetaling als je ontslag neemt. Bij mijn werkgever is dat het bedrag dat je boven je leasebudget spendeert.

Terugbetaling als je ontslag krijgt mag volgens mij niet maar ben niet 100% zeker.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”