Domicilie moeder bij ons laten plaatsen

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Guy De Deyne
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Domicilie moeder bij ons laten plaatsen

#1 , 18 okt 2024 09:59

Goeiedag,

Sinds enige tijd is mijn moeder opgenomen in een woonzorgcentrum en dit op kortverblijf. Een terugkeer naar haar appartement is niet meer aan de orde. Ik zou haar appartement dan ook willen opzeggen(huur appartement + factuur woonzorgcentrum = op korte termijn niet meer betaalbaar). Naar ik vernomen heb kan dit niet omdat zij op kortverblijf is en zij dan over geen domicilie beschikt. Zij is wel ingeschreven op de lijst voor vast verblijf. Mijn vraag is kan ik mijn moeder laten domicilieren op mijn adres en wat zijn de gevolgen hiervan naar mij toe? Heeft dit invloed op mijn inkomen, gaat mijn belasting omhoog,.. Alle info is welkom.

Vriendelijke groet,

Guy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 18 okt 2024 10:02

Als uw moeder niet werkelijk bij u woont, kan de domicilie daar niet gezet worden. Wat is de bedoeling na het kortverblijf?

Sirkii

#3 , 19 okt 2024 16:44

Jaren geleden de gelijkaardige situatie voorgehad : kortverblijf voorafgaand aan opname. Wijkagent weigerde domicilie bij ons te plaatsen doch is een “klapke” gaan doen in t WZC. Ze was rap gedomicilieerd int WZC.

Zeg hoedanook de huur op in afwachting wijziging domicilie zodat het herverhuurd kan worden.

Reclame

Guy De Deyne
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 okt 2024 11:30

Zij staat opgeschreven op de lijst voor vast verblijf. Het is wachten tot er een plaats vrijkomt.

LeenW

#5 , 21 okt 2024 11:38

Indien dat in hetzelfde gebouw is, lijkt het mij het meest correcte om de domicilie op het WZC te zetten. Dat zal dan zowel de huidige als de toekomstige vaste verblijfplaats zijn.

Sirkii

#6 , 21 okt 2024 22:26

@MA: is de per PB gedeelde info dermate vertrouwelijk dat ze niet gedeeld kan worden ?

artemis

#7 , 21 okt 2024 22:47

Dit is een klassieke en moeilijke overgangssituatie, maar ze is zeer realistisch en herkenbaar voor veel mensen. Ik zou het dan ook op prijs stellen dat Marcus Aurelius zijn antwoord/oplossing hier openbaar post.
Lijkt me dat het wzc domicilie niet kan weigeren in dit geval, persoon heeft de intentie er permanent te verblijven.

KJ86

#8 , 22 okt 2024 12:18

De intentie van de persoon heeft er toch niets mee te maken. Die moeder zou dan een oplichtster zijn. Een contract kortverblijf afsluiten met de intentie om de kamer permanent te bezetten.

Het antwoord bevindt zich in de privésfeer van de huurder, als die onvermogend is, kan ze een referentieadres krijgen bij het OCMW. In het andere geval moet ze blijven huren.

LeenW

#9 , 22 okt 2024 13:07

De intentie van de persoon heeft er net alles mee te maken. Voor kortverblijf is er normaal geen domiciliemogelijkheid voorzien, maar als het de bedoeling is dat de moeder permanent is het WZC blijft, kan er niet echt een bezwaar zijn om de domicilie te verplaatsen. Een referentieadres is niet mogelijk als er een verblijfplaats is.

KJ86

#10 , 22 okt 2024 13:22

Het woonzorgcentrum (een contractuele partij) beslist. Zij hebben in samenspraak met de moeder gekozen voor een kortverblijf en niet voor een vaste verblijfplaats. Domicilie is dus uitgesloten. Als de moeder onvermogend is, kan ze niet anders dan haar woning opzeggen en komt ze in aanmerking voor een referentieadres. Ze heeft niet de middelen om een woning te betalen maar moet wel een adres hebben voor haar pensioen te ontvangen. Daarvoor is die constructie ontworpen, niet alleen voor reizigers. Als je via de lange weg gaat en dat is de huur niet betalen, verschijnt ze automatisch op de radar van het OCMW.

LeenW

#11 , 22 okt 2024 13:28

Zie de reactie van TS hierboven. WZC heeft intussen aanvaard dat dit de vaste verblijfplaats wordt, van zodra er plaats is, wordt het kortverblijf omgezet naar permanente bewoning.

KJ86

#12 , 22 okt 2024 13:45

We zullen zien, dat kortverblijf zal wel in tijd beperkt zijn.

Terug naar “Stel een vraag”