Kan ik werken in een bank met strafblad

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Anax1212
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kan ik werken in een bank met strafblad

#1 , 08 jan 2025 11:49

Dag allemaal,

Toen ik 19 was heb ik een PV gekregen voor overdreven snelheid, waarvoor ik veroordeeld werd tot 40 dagen rijverbod en 1000 euro (effectief) geldboete.

Op advies van mijn advocaat gingen wij in beroep, ondertussen ben ik al bijna 22 en zal beginnen aan mijn stage bij een bank. De hoger beroep in kwestie is nog steeds lopend, dus ben er nog niet mee geconfronteerd geweest. Dus ook niet tijdens mijn sollicitatie voor stage.

Online vind ik nergens een duidelijk antwoord op mijn vraag: kan ik werken bij een bank of verzekeraar met een strafblad?
Grappig genoeg heb ik de FSMA gemaild hierover en enige antwoord dat ik kreeg was: je moet je strafblad doorsturen...

Alvast bedankt voor alle antwoorden.

Mvg

Extra info: eind dit academiejaar zal ik mijn bachelor hebben, waardoor ik technisch gezien zou kunnen beginnen (indien dit allemaal geen probleem veroorzaakt)

Franciscus

#2 , 08 jan 2025 16:28

Er is nog geen definitieve uitspraak ten gronde want u bent in beroep gegaan.

Anax1212
Topic Starter

#3 , 09 jan 2025 06:24

Dank aan alle antwoorden.

Het gaat inderdaad enkel om snelheid, geen rijden onder invloed, of dergelijk.

Fijne 2025 gewenst.

Reclame

basejumper

#4 , 09 jan 2025 19:11

Beste

Binnen een paar dagen zal ik u alvast het antwoord van de grootste bank kunnen meedelen.
De boutade ('hoeveel bankdirecteuren hebben nooit een pv gehad voor overdreven snelheid' ) is op zich niet relevant.

Eens men binnen is in de bank wordt er niet jaarlijks opnieuw een attest opgevraagd.
Dus iemand die in dienst bij een bank is en dan een veroordeling oploopt wegens snelheid loopt geen risico gezien de bank dat gewoonweg niet weet.

En er is natuurlijk nog een hemelsbreed verschil tussen een PV en een correctionele veroordeling. ik denk dat gans België - buiten diegenen die niet over een auto beschikken - al wel eens een PV gehad hebben. Ik al een stuk of 10 in mijn leven. maar nog nooit een veroordeling voor de politierechtbank...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Anax1212
Topic Starter

#5 , 10 jan 2025 18:40

Beste

Het gaat weldegelijk over een correctionele veroordeling, niet enkel een pv, excuseer mijn verwoording. Alhoewel momenteel mijn strafblad (momenteel) blanco is, aangezien het beroep, waardoor de bank niet op de hoogte is (voor mijn stage alleszins). Ik ben vrij zeker dat ik ook effectief een veroordeling zal krijgen, aangezien het een zware overtreding was als "jonge bestuurder".

Mvg

Franciscus

#6 , 10 jan 2025 20:17

Gaat over beginnend bestuurder en gezien het vonnis toch voor een ' juridisch zwaar feit'

Voor de rest zie boven.

Terug naar “Stel een vraag”