Is het scholingsbeding in mijn contract afdwingbaar?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
jolien99
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Is het scholingsbeding in mijn contract afdwingbaar?

#1 , 23 jun 2025 17:39

Beste forumleden,

Ik ben sinds februari 2025 in dienst als preventieadviseur en volg – op initiatief van mijn werkgever – de opleiding tot preventieadviseur, aangezien ik hier nog geen certificaat van heb. De opleiding loopt nog tot juni 2026.
In mijn arbeidsovereenkomst is een scholingsbeding opgenomen waarin staat dat ik (een deel van) de opleidingskosten moet terugbetalen als ik:
- binnen drie jaar na het afronden van de opleiding ontslag neem, of ontslag neem vóór de opleiding is afgerond.

Ik overweeg nu om ontslag te nemen terwijl ik de opleiding nog volg.

Enkele relevante elementen:
- De opleiding is wettelijk verplicht volgens de Codex Welzijn op het Werk (Boek II, Titel 4), om de functie van preventieadviseur te mogen uitoefenen.
- De functie van preventieadviseur staat niet op de federale lijst van knelpuntberoepen, maar wel op de Vlaamse lijst van ‘moeilijk invulbare functies’.

Toch stel ik me de vraag of het beding juridisch afdwingbaar is in mijn situatie, gezien het volgende:
- Artikel 21 van de wet van 7 oktober 2022 (B.S. 31 oktober 2022) bepaalt dat een scholingsbeding niet geldig is voor opleidingen die de werkgever kosteloos moet aanbieden op basis van een wettelijke verplichting of een cao, en die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het werk waarvoor de werknemer werd aangeworven.
- Een scholingsbeding is niet van toepassing wanneer de arbeidsovereenkomst beëindigd wordt binnen de eerste zes maanden na indiensttreding. Ik ben momenteel vier maanden in dienst.
- In het contract staat vermeld dat het scholingsbeding in werking treedt op 11/12/2024. Volgens mijn begrip mag een scholingsbeding pas ingaan vanaf het einde van de opleiding, wat dit beding mogelijk ongeldig maakt.

Op basis van bovenstaande elementen vraag ik me af of het scholingsbeding in mijn situatie juridisch afdwingbaar is.

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jun 2025 20:20

Net even enkele bronnen vergeleken, en situatie waardoor beding geen uitwerking heeft tijdens eerste 6 maanden van overeenkomst lijkt me van toepassing. Al vind ik het persoonlijk een vreemde voorwaarde die weinig verband houdt met het concurrentiebeding. Maar goed: dura lex sed lex.

Andere redenering rond verplichte opleiding en uitzondering hierop wegens knelpuntberoep lijkt me op zijn zachtst gezegd eerder voor interpretatie vatbaar.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”