Geachte,
Ik wens juridisch advies in te winnen inzake een situatie met mijn vader die momenteel thuiszorg nodig heeft na ziekenhuisopname.
Bij hem werd een slikstoornis met aspiratierisico vastgesteld. Tijdens een multidisciplinair overleg werd beslist dat de familie voortaan zou instaan voor zowel voeding als medicatietoediening. Zowel Familiezorg (voeding) als het Wit-Gele Kruis (medicatie) willen deze handelingen niet langer uitvoeren omwille van het medische risico.
Wij hebben hierover geen formele schriftelijke medische beslissing, geen protocol en geen alternatief zorgplan ontvangen. Er wordt van ons verwacht deze handelingen over te nemen, terwijl wij hier niet voor zijn opgeleid en dit potentieel levensbedreigend kan zijn.
Mijn vragen zijn:
1. Mogen professionele thuiszorgdiensten in België wettelijk weigeren om voeding en medicatie toe te dienen bij een patiënt met slikstoornis en aspiratierisico?
2. Mogen zij deze taken zonder formeel kader, opleiding en overdracht bij familieleden neerleggen?
3. Welke wettelijke verplichtingen hebben zij inzake zorgcontinuïteit en dossieroverdracht?
4. Welke stappen kan ik ondernemen om deze situatie te laten regulariseren of om alternatieve zorg georganiseerd te krijgen?
Indien iemand bereid is dit dossier verder mee te bekijken of mij gericht juridisch advies te verlenen, dan hoor ik dit graag.
Met dank bij voorbaat.