Koper weigert om de compromis te ondertekenen nadat de bod is aanvaard

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
elisadeng
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Koper weigert om de compromis te ondertekenen nadat de bod is aanvaard

#1 , 06 jan 2026 21:08

Hoi, iedereen, graag advies. De situatie was:
Ik verkoop mijne handelspand in Waals gebied. De koper had de pand 2 keer bezocht (2de keer met een aannemer) voordat ze de bod uitgebracht, en ik heb de bod aanvaard uiteraard. Nadien beide Notarissen hebben de compromis goedgekeurd. Maar dan ze weigert te ondertekenen van de compromis, in plaats van, ze haalde de brandweer personeel om de pand te controleren voor een report. Volgens de report, is de handelspand niet gebruik klaar, ik heb de rapport nog niet gekeken maar vind ik heel raar.. in de goedgekeurde compromis staat er duidelijk dat ze koopt wat ze bevonden tijdens de bezichtiging. Normaal gesproken zolang de stedenbouwkundig bestemming en de bodem attest niet gewijzigd, zou het in orde moeten zijn. Wat ze uithaalt, is toch voor verhuur, per zaken schilt ook andere regels van brandweer, volgens mij. Heeft iemand hiervoor kenis of ervaring, hoor ik heel graag! Alvast bedankt 🙏

m-pox

#2 , 23 jan 2026 14:08

Inzake de totstandkoming van contracten geldt het beginsel van consensualisme (art. 5.28 BW). Een contract komt tot stand door de loutere wilsovereenstemming van de partijen. Ook een koop-verkoop, zelfs van onroerende goederen, wordt "solo consensu" gevormd zodra partijen overeenstemming hebben bereikt over zaak en prijs (art. 1583 oud BW). De rechtspraak stelt daarnaast dat partijen overeenstemming moeten hebben over de zogeheten essentiële en substantiële elementen van de koop, zijnde die aspecten die door één van de partijen subjectief als essentieel worden beschouwd.

De vraag rijst of een negatieve brandweerinspectie kan worden aangemerkt als een dergelijk essentieel element. Op basis van de door u verstrekte informatie lijkt dit niet het geval. Maar voor een definitief oordeel dient u uw notaris of advocaat te raadplegen.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”