Probleem rond studentenhuisvestingsovereenkomst, referentieadresaanvraag en inschrijving van de hoofdverblijfplaats

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
AddressProblem
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Probleem rond studentenhuisvestingsovereenkomst, referentieadresaanvraag en inschrijving van de hoofdverblijfplaats

#1 , 24 feb 2026 18:05

Ik ben iemand die in België met een verblijfsvergunning woont. Ik ben geen internationale student enz. Ik woonde in een gemeente in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, terwijl ik met de studentenresidentie van een school die in een gemeente in het Vlaams Gewest ligt een studentenhuisvestingsovereenkomst heb ondertekend. In de studentenovereenkomst staat het volgende:

"Het is de huurder niet toegestaan er zijn hoofdverblijf te vestigen. In geen enkel geval is het aan de huurder toegestaan de bestemming van het goed te wijzigen. Het gehuurde goed kan enkel worden gebruikt als tijdelijk verblijf door een student."

Bovendien staat bovenaan de huurovereenkomst het adres dat op het moment dat wij het contract afsloten mijn hoofdverblijfplaats was, gelegen in Brussel:

"met als hoofdverblijfplaats, anders dan het adres van de residentie waar wordt gehuurd... (Hier staan adresgegevens)"

Het proces dat ik heb meegemaakt is dit:

1. Een dag nadat ik deze overeenkomst heb ondertekend, ben ik feitelijk volledig vertrokken van het adres dat in de overeenkomst als mijn hoofdverblijfplaats staat. Ik verbleef op dat adres als huurder en ik heb er geen band meer mee.

2. Binnen 8 dagen heb ik een e-mail gestuurd naar de Brusselse gemeente en in mijn e-mail; heb ik gezegd dat ik mijn adres in Brussel definitief heb verlaten, dat ik momenteel in een studentenwoning in het Vlaams Gewest verblijf, dat ik volgens het contract op deze studentenwoning geen inschrijving als hoofdadres kan doen, dat ik dit aan hen meld om wettelijk te informeren zodat mijn adresinschrijving correct is, dat ik geen enkele band meer heb met het Brusselse adres, dat zij daarom de procedure moeten opstarten om mij uit de gemeente te schrappen, en dat ik nadat zij mij uit de gemeente hebben geschrapt via een vriend een referentieadresaanvraag zal doen.

3. In hun antwoordbrief die zij mij hebben gestuurd, schreven zij dat zij mij uitnodigen om bij het OCMW een referentieadres-inschrijving te nemen om mijn situatie te corrigeren.

4. Ik wilde geen referentieadres van het OCMW, ik wilde een referentieadres van een natuurlijke persoon. Ik had hun in mijn vorige e-mail al gezegd dat ik een referentieadres van een natuurlijke persoon wilde. Volgens de procedure moet iemand, om een referentieadres te kunnen krijgen, eerst uit de gemeentelijke inschrijving geschrapt worden en in een dakloze situatie terechtkomen, daarom wachtte ik erop dat zij mij uit de gemeentelijke inschrijving zouden schrappen zodat ik mijn aanvraag kon doen. Maar door hun bovenstaande antwoord heb ik samen met de vriend die mij een referentieadres zou geven het relevante formulier ingevuld en naar hen gestuurd.

5. Na een tijd werd ik telefonisch opgebeld en als ik het niet verkeerd begrepen heb, zeiden zij mij dat mijn aanvraag geweigerd is. Ik spreek geen Frans en geen Nederlands, ik heb hun gemaild dat ik telefonisch opgebeld ben maar dat ik niet begreep wat zij zeiden, ik heb gevraagd dat zij mij een officiële antwoordbrief geven, zodat ik een officiële beslissing in handen heb en tegen die beslissing bezwaar kan indienen. Maar ondanks dat er maanden zijn verstreken hebben zij niet geantwoord op mijn e-mail. Ik weet nog steeds niet wat de reden van de weigering is omdat zij niet op mijn e-mail hebben geantwoord. De vriend die mij een referentieadres zou geven, zat toen, omdat hij/zij een internationale student is, in een procedure tot vernieuwing van zijn/haar verblijf en hij/zij had zijn/haar verblijf nog niet volledig gekregen. Is de reden van de weigering dit, of is het dat ik in studentenhuisvesting verblijf, ik weet het niet, misschien allebei.

Probleem: In deze situatie weet ik momenteel niet wat ik nu moet doen. Pleeg ik een overtreding door mij niet in te schrijven in de gemeente waar de studentenresidentie onder valt? Ben ik wettelijk verplicht om mij te gaan inschrijven door mijn overeenkomst te schenden? De overeenkomst verbiedt mij dit, daarom probeer ik, omdat ik volgens de overeenkomst verboden ben om daar mijn hoofdverblijfplaats te nemen, als iemand zonder hoofdverblijfplaats een referentieadres te krijgen.

Als er in deze houding geen fout zit, denk ik eraan om in een andere gemeente met een andere vriend een referentieadresaanvraag in te dienen, maar op dit moment kan ik dit ook niet omdat, hoewel ik het hun heb gezegd, zij mij nog steeds niet uit de Brusselse inschrijving hebben geschrapt.

pho450

#2 , 25 feb 2026 11:15

Volgens mij wordt dit gezien als domicilie fraude. Een referentie adres is bedoeld voor mensen zonder vaste woonplaats. U heeft praktisch gezien wel een vaste verblijfplaats, zijnde je studentenkamer.
Vergelijk het met wonen in een vakantiewoning waar je je domicilie niet mag plaatsen. Daar mag je ook niet praktisch gaan wonen en dan een ander referentieadres opgeven.

Freec

#3 , 25 feb 2026 14:12

Informatie gaan vragen bij ocmw, zoals u werd medegedeeld.

U informeert normaal voor je veranderd, u hebt volgens mij gewoon het verkeerde gehuurd.

Reclame

Franciscus

#4 , 25 feb 2026 14:52

Klopt in een studentenhuis (verhuur) mag er geen hoofdverblijfplaats worden genomen.
Edoch praktijk is anders -- een familielid van mij verhuurde studentenkamers in A.
Voor sommige beroepen (knelpunt) waren er buitenlandse verpleegkundigen die via OCMW ZNA (wel op dat adres werden ingeschreven . Dus achter de rug om van de eigenaars.
Ook andere personen schreven zich daar in werd allemaal toegestaan.
De toenmalige wijkinspecteur werd daar over aangesproken en die heeft iedereen die er niet mocht zijn laten uitschrijven en de nodige PV opgesteld.

Vraag is bent u student ? Indien u geen student bent kan u in principe daar ook niet wonen.
U wordt in BX geschrapt uit het bevolkingsregister en hebt dus geen inschrijving meer in BE.
OPLETTEN dan vervalt mogelijk ook uw titel van BE verblijfsrecht .

Als u verblijft in gemeente X in een studentenhuis en u kent iemand in die gemeente of ergens anders die voor u het referentieadres wel zijn kan dat perfect volgens mij.
Bespreek dat eerst met de sociale dienst van uw universiteit of hogeschool.
https://www.vlaanderen.be/referentieadres

AddressProblem
Topic Starter

#5 , 25 feb 2026 16:58

Volgens mij wordt dit gezien als domicilie fraude. Een referentie adres is bedoeld voor mensen zonder vaste woonplaats. U heeft praktisch gezien wel een vaste verblijfplaats, zijnde je studentenkamer.
Vergelijk het met wonen in een vakantiewoning waar je je domicilie niet mag plaatsen. Daar mag je ook niet praktisch gaan wonen en dan een ander referentieadres opgeven.
Hartelijk dank voor uw antwoord.

Ik had een vriend die in een gemeente in het Vlaams Gewest woonde. Omdat studentenkoten geen domiciliëring/inschrijving van het domicilieadres toelieten, kon hij geen studentenkot huren. Hij vroeg aan zijn OCMW: “Ik ga mijn huidige woning verlaten; ik wil een studentenkot huren, maar studentenkoten laten geen adresinschrijving toe. Kunt u mij een referentieadres geven?” Zijn OCMW heeft hem daarop een referentieadres gegeven. Vervolgens heeft hij in een andere gemeente een studentenkot gehuurd en heeft hij daar “voltijds”, zonder nog een andere woning te hebben, meer dan 6 maanden gewoond. In die periode was zijn officiële adres het referentieadres dat hij via het OCMW had gekregen.

Tot ik dit van mijn vriend hoorde, dacht ik dat iemand die in een studentenkot verblijft geen referentieadres kan krijgen, en daarom zocht ik helemaal niet naar studentenkoten om te huren. Maar nadat ik hoorde dat mijn vriend op die manier een referentieadres had gekregen, dacht ik: “Dus personen die in een studentenkot verblijven en die volgens het contract geen domicilieadres kunnen inschrijven, hebben blijkbaar het recht om een referentieadres te krijgen.” Daarna heb ik zelf een studentenkot gehuurd en ben ik verhuisd.

Als iemand in mijn situatie geen recht heeft op een referentieadres, heeft die gemeente mijn vriend dan een foutieve beslissing gegeven door hem een referentieadres toe te kennen? Of hebben gemeenten in zulke situaties het recht om flexibel te handelen? Heeft u daar een idee over? Want als dat zo is, zal ik in dat geval bij het OCMW van de gemeente waar ik nu verblijf een referentieadres aanvragen.

AddressProblem
Topic Starter

#6 , 25 feb 2026 17:01

Informatie gaan vragen bij ocmw, zoals u werd medegedeeld.

U informeert normaal voor je veranderd, u hebt volgens mij gewoon het verkeerde gehuurd.
Dank u wel voor uw antwoord. Zoals u zegt ben ik van plan om met het OCMW te gaan praten. In mijn antwoord hierboven heb ik nog andere details vermeld; als u daar nog een reactie op heeft, zou ik die graag lezen.

AddressProblem
Topic Starter

#7 , 25 feb 2026 17:07

Klopt in een studentenhuis (verhuur) mag er geen hoofdverblijfplaats worden genomen.
Edoch praktijk is anders -- een familielid van mij verhuurde studentenkamers in A.
Voor sommige beroepen (knelpunt) waren er buitenlandse verpleegkundigen die via OCMW ZNA (wel op dat adres werden ingeschreven . Dus achter de rug om van de eigenaars.
Ook andere personen schreven zich daar in werd allemaal toegestaan.
De toenmalige wijkinspecteur werd daar over aangesproken en die heeft iedereen die er niet mocht zijn laten uitschrijven en de nodige PV opgesteld.

Vraag is bent u student ? Indien u geen student bent kan u in principe daar ook niet wonen.
U wordt in BX geschrapt uit het bevolkingsregister en hebt dus geen inschrijving meer in BE.
OPLETTEN dan vervalt mogelijk ook uw titel van BE verblijfsrecht .

Als u verblijft in gemeente X in een studentenhuis en u kent iemand in die gemeente of ergens anders die voor u het referentieadres wel zijn kan dat perfect volgens mij.
Bespreek dat eerst met de sociale dienst van uw universiteit of hogeschool.
https://www.vlaanderen.be/referentieadres
Dank u wel voor uw antwoord. Ja, ik ben student, maar ik verblijf niet met een studentenverblijfsrecht; ik heb al een geldige verblijfsvergunning. Net als u dacht ik dat ik in dit geval een referentieadres kan krijgen, vanwege de situatie van mijn vriend die ik in mijn antwoord hierboven heb uitgelegd. Ik hoop dat dat inderdaad zo is en dat het probleem opgelost raakt. Nogmaals bedankt.

Terug naar “Stel een vraag”