Verborgen gebreken na verkoop

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
STéphK1300R
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verborgen gebreken na verkoop

#1 , 19 aug 2026 15:42

Beste leden,

Graag had ik wat inzichten gehad omtrent verborgen gebreken bij de aankoop van een motorfiets in Duitsland tussen particulieren.
De motorfiets werd online aangeboden als "technisch perfect in orde" (Hier heb ik screenshots van)
Op geen enkel moment werd er melding gedaan van wat ik nadien ontdekte.
Doordat een "testrit" zich zeer beperkte tot een privéweg heb ik niet ten volle kunnen ondervinden of er onderliggende problemen waren.

Bij aankomst in Belgie, toch even langs een officiële BMW Motorrad verdeler gegaan, voor de keuring.
De keuring was volledig ok...
Daar komen we tot de vaststelling dat de "ESA ophanging" niet werkt.
Dit is een electronisch aanpasbare ophanging, die je al rijdend kan instellen van "comfort, naar normaal, naar sport".
De ophanging kan ook in hoogte aangepast worden naargelang de belasting.

Na een test door de verdeler blijkt dit niet te werken. Kost tussen 1000-2500€
Tevens blijkt de koppeling ook niet naar behoren te werken bij warme motor. Kost 800-1000€

Ik heb hier de verkoper van op de hoogte gesteld, dewelke dit uiteraard weerlegd. Dat er geen enkel probleem is en alles naar behoren werkte.
Dit kan in mijn mening de verkoper niet ontgaan zijn, gelet op de voelbare invloeden.

Heeft hier iemand enigzins ervaring/kennis van?

Juridisch actief: Nee

#2 , 19 aug 2026 22:09

Een particulier moet geen garantie geven. Het is aan de verkoper om de staat van het goed na te gaan.

U heeft de motor kunnen testen. Vreemd dat de verkoper wél op de hoogte zou moeten geweest zijn van de mankementen, maar dat deze niet door u zouden kunnen opgemerkt worden tijdens de testrit.

Sirkii

#3 , 20 aug 2026 13:12

Dit wordt traantjes drogen en verlies nemen. Goedschiks zal de verkoper je ws niet willen vergoeden en procederen is een hopeloze (dure dure) affaire.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”