Beste,
ik heb een kind met mijn expartner. we hebben aanvankelijk op zijn vraag een kindakte op papier laten zetten (bij de notaris) waar een regeling instaat die we eigenlijk niet volgen (mbt verblijf van het kind) maar ook afspraken rond alimentatie van 200 euro die hij moet betalen.
Ik ben alleenstaand en ons kind is meer bij mij dan bij hem aangezien mijn werk meer ruimte daarin biedt en aangezien ik ook gewoon veel meer betrokken ben bij haar leven.
Los van de notariële akte wou hij plots een nieuwe regeling. Ik heb hiervoor alles moeten omgooien en na heel wat moeite ben ik maar erin meegegaan (om de vrede te bewaren ook). Nu, twee maanden later wil hij het opnieuw de zaken aanpassen en krijg ik doodleuk het bericht dat hij :
1) niet meer zoveel alimentatie zal betalen want hij heeft 'loonverlies' omdat hij zelf ouderschapsverlof heeft aangevraagd. dit is toch geen loonverlies als je zelf die keuze maakt of zie ik dit fout? Wat is een 'normaal' bedrag van alimentatie als je bedenkt dat het kind duidelijk meer bij mij is dan bij vader (vb ook alle vakanties)
2) in "mijn week" haar een aantal dagen niet meer zal ophalen van school of zal opvangen aangezien dit voor hem niet (meer)past. Bijgevolg kom ik in de opvangproblemen met mijn werk, alsook zal ons kind doodongelukkig worden want ze zal hem dan een volledige week NIET zien (iets wat we ten allen tijden altijd hebben willen vermijden).
3) hij wil dat ik het volledige kindergeld (basisbedrag als verhoogde toeslag omdat ik alleenstaand ben) op de kindrekening zal storten zodat ik ENKEL uitzonderlijke kosten ervan zal betalen (en geen basisinkopen). Echter steunt hij financieel zelf niets mbt haar hobbies, activiteiten, kledij... dus ik zie dit echt niet zitten en heb het idee dat hij alles blijft afdwingen.
We hebben op papier staan dat de laatste regeling rond ons kind op vraag van HEM is opgesteld (beiden ook ondertekend voor akkoord) en die regeling wil ik ook zo blijven hanteren maar nu wil ik weten wat ik moet doen om dit ook zo te communiceren? en hoe kan ik dit afdwingen? hij zegt gewoon: je hebt een maand de tijd om het te regelen...
Wie heeft hier ervaring mee? Ik wil absoluut geen gedoe maar dit is enorm energievretend en ik wil echt dit zo snel mogelijk in de kiem smoren. Ik wil zo weinig mogelijk met hem in communicatie staan want we hebben al vanalles geprobeerd. Hij is narcistisch tot en met en draait continu met de wind. Voorlopig ben ik mijn dochter continu aan het troosten aangezien ze papa mist en hij nooit geen tijd voor haar heeft ( want hij gaat ook nog eens extra veel werken maar kan geen alimentatie betalen voor de dochter)
Iemand tips voor me? Ik ben echt ten einde raad en zo moe gestreden.
Hartelijk dank alvast!