Opzegging Huur

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
DaphneVerstocken
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Opzegging Huur

#1 , 19 aug 2024 09:58

Beste,

ik huur sinds 6 jaar een rijhuis. Onlangs werd dat huis verkocht, de nieuwe eigenaar gaat gewoon door met de verhuur.

Nu het is een huis met EPC F (wat ik niet heb meegekregen bij aanvang van het huurcontract maar nu weet door de verkoop) , ik had het ook al ondervonden door de hoge maandelijkse bedragen aan Energie en torenhoge eindafrekeningen.
Sinds kort is er ook een vochtprobleem. Kortom het is een heel oud huis en er is zeer veel werk aan om te vernieuwen.

Ik heb momenteel een nieuw huis gevonden en zou dan ook deze maand de huur willen opzeggen (met ingang 1/09/2024).

Er is een wettelijke opzegtermijn van 3 maanden, moet ik die gezien de omstandigheden ook volledig uitzitten of kan ik daar onderuit. Mits het grote vochtprobleem en ik een peuter heb van 2,5 maanden wil ik daar zo snel mogelijk weg. Ook de hoge kosten voor de energie wil ik zo snel mogelijk vermijden.

Alvast bedankt !

Met vriendelijke groeten,

Daphne Verstocken

Freec

#2 , 19 aug 2024 10:20

Nee, u kan daar niet onderuit...

Het vochtprobleem moet je melden aan verhuurder, en heeft niks met de opzeg te maken.

mava105

#3 , 19 aug 2024 10:44

Je kan er enkel onderuit als uw huurcontract niet zou zijn geregistreerd. Indien wel geregistreedn moet je 3 maanden opzeg uitdoen, tenzij minnelijke overeenkomst met de verhuurder, die je natuurlijk op papier laat zetten en ondertekend door beide partijen.

Reclame

DaphneVerstocken
Topic Starter

#4 , 19 aug 2024 11:48

Ok, bedankt voor het snelle antwoord. Ik probeer een minnelijke overeenkomst te bekomen.

cesto

#5 , 19 aug 2024 14:45

Wacht even! TS noemt een vochtprobleem zonder verdere details. Het hangt er zeker van af of, wanneer dit probleem werd gemeld aan de verhuurder, hoe deze Het aangepakt heeft of misschien juist niet...
Moest het gebrek al lang gemeld zijn ed de verhuurder niets ondernomen hebben om dat te verhelpen; moest de woning wegens dat vocht niet meer bewoonbaar zijn zou de huurder wel het recht hebben om de verhuurder in gebreke te stellen en het huurcontract voortijdig op te zeggen.
Graag meer details, maar in principe kunnen we niets uitsluiten...

Freec

#6 , 19 aug 2024 15:07

Ik lees :
Sinds kort is er ook een vochtprobleem
Voor een woningonderzoek is het nu al wat laat, dat duurt minimaal een half jaar, want verhuurder zou dan nog hersteltermijn krijgen

Terug naar “Stel een vraag”