Aanvraag Progressieve werkhervatting

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
stevo_3
Topic Starter

Aanvraag Progressieve werkhervatting

#1 , 29 aug 2024 19:33

Hallo,

ik heb een specifieke vraag over progressieve werkhervatting:

gedurende 1 maand tijd ben ik langdurig afwezig geweest, ik ben steeds doorbetaald door mijn werkgever en na die maand ben ik terug fulltime aan het werk gegaan.Nooit heb ik van de mutualiteit een vergoeding gekregen.

Nu zou ik willen gebruik maken van de progressieve werkhervatting, maw ik zou 4 dagen willen laten betalen door de werkgever en 1 dag door de mutualiteit.
De vraag is dus:
- kan ik dit aanvragen na bv. 1 week ziekte?
- is er wettelijk een minimum termijn bepaald van ziekte om recht te hebben om dit aan te vragen (bv. 1 maand?)
- Moet je reeds op de mutualiteit staan om van dit systeem gebruik te maken?

Alvast bedankt voor de informatie...

puttemanp

#2 , 29 aug 2024 22:04

Je hebt het werk reeds fulltime hervat, er is dus geen sprake meer van progressieve hervatting.

Progressieve hervatting kan bijvoorbeeld de uitkomst zijn van een re-integratie traject. Dit traject kan opgestart worden op vraag van zowel werkgever als werknemer na 3 maanden afwezigheid.

P.

ongelukbelaagd

#3 , 29 aug 2024 23:17

Inderdaad, dat kan je niet na een weekje ziekte. Hoe lang dat je afwezig moet zijn, weet ik niet.
Echter kan je ook niet zelf beslissen of je zelf na langdurige ziekte, progressief werk hervat.
Dat is in samenspraak met arbeidsgeneesheer, je HR en leidinggevenden, de geneesheer van de mutualiteit, ...
En het is niet omdat je progressief zou terug aan de slag gaan dat je ook een uitkering van de mutualiteit gaat krijgen.
Vele mutualiteiten legen maar bij wanneer je meer dan 60% of 70% arbeidsongeschikt bent.

Misschien is tijdskrediet nemen een optie?
Of 4/5de gaan werken?

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”