Heb ik recht op toegang tot de ruimte waar de elektricteitsmeter van mijn magazijn geplaatst is?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
byniu
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Heb ik recht op toegang tot de ruimte waar de elektricteitsmeter van mijn magazijn geplaatst is?

#1 , 24 sep 2024 18:23

Ik heb onlangs een magazijn gekocht. Dat magazijn behoort tot een appartementsgebouw, maar het zijn blijkbaar wel 2 verschillende percelen. De elektrciteitsmeter van het magazijn bevindt zich in de inkomhal van het appartementsgebouw. De appartementseigenaren weigeren mij een sleutel te geven van de inkomhal zodat ik bij mijn meters kan. Mijn vraag is nu of ik juridisch een sleutel kan afdwingen zodat ik dus wel bij mijn meters kan?

KJ86

#2 , 24 sep 2024 23:29

Uiteraard. Je moet uw hoofdschakelaar kunnen afsluiten in geval van gevaar. Ik denk zelf dat je gewoon naar de politie kunt gaan, dat lijkt mij wel iets dat strafrechtelijk kan vervolgd worden.

mava105

#3 , 25 sep 2024 09:24

Bel eens even naar de plaatselijke brandweer.

Reclame

Sirkii

#4 , 25 sep 2024 11:54

Ik ken enkele gelijkaardige gevallen waar fluvius het apart gekadastreerde magazijn verplichtte om een nieuwe aansluiting te betalen. Waarom zou je toegang krijgen als dit niet voorzien is in de basisakte van het appartementsgebouw ?

KJ86

#5 , 25 sep 2024 12:07

Voor de veiligheid onmiddellijk toegang eisen en dan ligt de bal terug in het kamp van de VME. Als ze de meter weg willen, zullen zij de procedure moeten starten. Tot dat de meter verwijderd is, zullen ze toegang moeten verschaffen.

byniu
Topic Starter

#6 , 29 sep 2024 16:25

Ik ken enkele gelijkaardige gevallen waar fluvius het apart gekadastreerde magazijn verplichtte om een nieuwe aansluiting te betalen. Waarom zou je toegang krijgen als dit niet voorzien is in de basisakte van het appartementsgebouw ?
Het is voor Fluvius geen optie om een meter apart in het magazijn te zetten omdat de brandweer in geval van brand niet zou kunnen weten dat er nog een meter beneden in het magazijn staat...

justice speaker

#7 , 30 sep 2024 08:30

Als het maar zo simpel was, Politie, Brandweer, Gemeente houden zich daar niet mee bezig, dat is privé terrein. Ik heb dat allemaal geprobeerd voor oudere mensen die ook met dergelijk probleem zaten Tot op heden kunnen ze nog niet aan hun meters. Heeft iemand een oplossing dat werkt, laat het mij weten. Dank u vooral.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

KJ86

#8 , 30 sep 2024 15:39

TS maakt als mede-eigenaar deel uit van de VME. Een deel van dat meterlokaal is van hem. De politie zou hier toch tegen moeten optreden. Als ik morgen iemand zijn eigendom afpak of de rechten op die eigendom, is de politie toch bevoegd.

Hier zit je dan nog met een verzwarend feit dat een technische installatie niet veilig is als de hoofdschakelaar niet bereikbaar is.

Wordt het gebouw door een professionele syndicus beheerd?

mava105

#9 , 30 sep 2024 16:57

Hebben al die andere mede-eigenaars wel toegang tot het meterlokaal?

byniu
Topic Starter

#10 , 30 sep 2024 19:52

Hebben al die andere mede-eigenaars wel toegang tot het meterlokaal?
Allemaal, buiten 1 persoon maar die persoon had nooit 1 gevraagd.

KJ86

#11 , 30 sep 2024 23:15

Zeker al niet bij onroerend goed. Daar betekent eigendom al helemaal niet het recht om een goed te betreden (huur, vruchtgebruik, …).
Daar ben je toch verkeerd. Denk maar aan kraakpanden, die worden onmiddellijk (binnen de 8 dagen) vrijgemaakt door politie en parket. Dat is een zuivere woonst. Algemene delen zijn publiek toegankelijk en dus veel gemakkelijker voor overheden om reglementen rond te maken. Sommige gemeentes hebben in hun politiereglementen afdwingbare regels omtrent de brandveiligheid van die algemene delen waardoor het soms de taak is van de politie om conformiteit van die algemene delen te handhaven. Politie heeft wel een soort van bevoegdheid op privéterrein, zeker als heet een publiek karakter heeft.

Als het toch klopt wat dat je schrijft, is het goed om te weten dat de politie geen bevoegdheid heeft, dan kan TS zonder problemen de sloten vervangen van de hal.
Als hij durft, zou hij zelf kunnen kiezen, wie dat hij een sleutel geeft. Het is een burgerlijke zaak, die mensen moeten maar op straat overnachten tot dat ze voor een rechter verschenen zijn.
Exact dezelfde situatie, maar in de omgekeerde richting. Daar moet je eens over doordenken. Wie zou jij bellen? De slotenmaker of de politie.

Het is wachten op Franciscus, die kent veel van het reilen en zeilen van de politie.

Terug naar “Stel een vraag”