Hallo,
In onze mede-eigendom zijn 6 appartementen met 6 aparte eigenaars. Er is een basisakte van
Daarin staat vermeld dat de daken gemeenschappelijk zijn.
Een eigenaar heeft een plat dak veranderd in een terras. Het platte dak is deel van het gebouw. Die werken/verandering van bestemming heeft hij uitgevoerd zonder toelating en medeweten van de andere eigenaars.
De basisakte van 2011 is nooit veranderd.
Een 8 jaar geleden heeft hij zijn appartement verkocht.
Er is nu het laatste jaar twee keer een grote lek in het appartement onder het dakterras. Ik heb een expert laten komen en het komt omdat er scheuren in de " vernieuwde" dakbedekking zijn (bij aanleg van het terras) en de afvoer te smal is en de drempel naar de deur van het terras te laag. Het terras is dus slecht aangelegd, en zonder de toelating van de andere eigenaars.
Het was ook zonder bouwvergunning aangelegd en om dat te regulariseren zijn er in 2021 nieuwe plannen gemaakt waar wel sprake is van een dakterras.
De basisakte van 2011 is nooit veranderd.
Er is geen wettelijk verplichte syndicus. Ik wil er 1 installeren maar er is geen meerderheid.
Mijn vraag is nu : wie is in dit geval verantwoordelijk voor de kosten van de reparatie van het terras/dak?
Ik hoop dat iemand hier het antwoord op weet