Verhuurder toegang tot tuin

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Janao
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verhuurder toegang tot tuin

#1 , 25 sep 2024 20:03

Ik heb een vraag ivm. de toegang van de verhuurder tot het verhuurde goed.

Ik huur een appartement met een tuin, de tuin hoort bij het gehuurde goed en staat beschreven in het huurcontract. In ons contract staat onder 'bijzondere voorwaarden' het volgende:

"De verhuurder heeft altijd, en te allen tijde, recht op toegang in de gemeenschappelijke delen, de tuin, oprit en technische ruimte waar de centrale verwarming staat."

Is dit wettelijk? Gaat dit niet in tegen de privacy wetgeving? We hebben hier bij het tekenen van het contract niet verder bij stilgestaan, het is logisch dat hij toegang tot de technische ruimte heeft en daarvoor moet hij de tuin in. Maar nu komt hij onaangekondigd werken (met veel lawaai) doen in onze tuin. Ik wil hier graag iets op zeggen en denk eraan naar de huurdersbond te gaan want er staan nog zaken in ons contract die volgens mij niet wettelijk zijn.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt,
Janao

Janao
Topic Starter

#2 , 26 sep 2024 12:25

@Thomas_A
het gaat over de vernieuwing van het dak van het tuinhuis. Dit tuinhuis huren wij ook maar het was voorafgaand aan de huurovereenkomst afgesproken dat dit dak nog vervangen ging worden. Ik stoor me er vooral aan dat de verhuurder dit zonder aan te kondigen komt doen. Ze hebben ook spullen van ons uit het tuinhuis gehaald en ons tuinmeubilair gebruikt als werkbank.

Het onderhoud van de tuin doen wij verder natuurlijk

Het gaat voor mij vooral over het feit dat hij onbeperkt toegang heeft tot de tuin en deze dus zonder aankondiging betreed (moest dit enkel zijn om naar de technische ruimte te gaan dan heb ik daar geen problemen mee, dat is een gedeelde ruimte van het gebouw). Het staat wel in het huurcontract dat hij toegang heeft maar dat is daarom nog niet wettelijk toegestaan toch?

mvg,
Janao

Freec

#3 , 26 sep 2024 13:01

Het dak van het tuinhuis gaat hij toch niet elke maand vervangen?

Het had inderdaad wel beleefd geweest, had hij u op voorhand verwittigd. Spreek hem er even over aan...

Reclame

KJ86

#4 , 26 sep 2024 23:25

Zoals freec aangeeft, kan je het vragen. Je kan het niet eisen want het was één van de voorwaarden bij het aangaan van het contract. Als het contract in de omgekeerde richting zou aangepast worden, vb de tuin afnemen, zou je het ook niet fijn vinden.

Het is op zich ook geen rare clausule want er zijn 10 duizenden mensen in uw situatie die met erfdienstbaarheden of oude kerkwegen aan iedereen op elk moment toegang moeten verschaffen in hun tuinen. Je zal ook een groot aantal huizen hebben die verhuurd worden met een gemeenschappelijke tuin of binnenkoer. Je hebt woningen waarvan dat de achterliggende magazijnen gebruikt worden door de verhuurder, enz...

Het is zeker wettelijk om contractueel die doorgang vast te leggen.
Het was verkeerd om uw spullen als werkbank te gebruiken maar dat kan gewoon gekoppeld zijn aan een miscommunicatie zijn, ofwel had de éne partij verwacht dat het tuinhuis leeg ging zijn tot dat het nieuwe dak geplaatst werd of de andere partij had niet begrepen dat het tuinhuis niet in gebruik mocht genomen worden vooraleer het nieuwe dak geplaatst is.

Gewoon eens bellen en afspraken maken omtrent de verwittiging.
Dat kan eigenlijk heel eenvoudig, gewoon aanbellen aan de deur. Als niemand thuis is, kan er ook niemand last hebben van de tuin te betreden, als er iemand thuis is, is die persoon direct verwittigd dat de verhuurder de tuin gaat betreden.

lukasi

#5 , 27 sep 2024 08:50

Als huurder hebt u het genot van de woning en, in dit geval ook de tuin.
Verhuurder heeft het recht laten noteren om uw tuin te mogen ten alle tijde te mogen gebruiken en te inspecteren. Dit hebt u aanvaard.
Echter er staat niet bij dat dit onaangekondigd kan.
Dan had hij maar in het contract moeten laten zetten:
De verhuurder heeft altijd, en te allen tijde, ZONDER VOORAFGAANDELIJK OVERLEG recht op toegang in de gemeenschappelijke delen, de tuin, oprit en technische ruimte waar de centrale verwarming staat."
Daar dit er niet in staat ( ik ga uit van de gegeven tekst) primeert het woongenot en kan u de verhuurder aanmanen om voorafgaandelijk afspraken te maken voor deze bezoeken/werken.

Het is dus geen voorwaarden in je contract dat hij onverwachts mag binnenvallen !!!

KJ86

#6 , 27 sep 2024 09:17

Niet alles staat altijd letterlijk beschreven in een overeenkomst en dan moet men nagaan wat de interpretatie is (art 1156 BW).
Voor mij is het duidelijk door dat de verhuurder de tuin heeft gelijkgesteld met de gemeenschappelijk delen. Dat wilt dus zeggen toegankelijk op eender welk moment zonder voorafgaandelijke verwittigingen, hetgeen de norm is voor algemene delen.

lukasi

#7 , 27 sep 2024 12:54

Mijn advocaat indachtig :
wat niet geschreven staat is niet van toepassing.

Verhuurder heeft gezegd dat hij ten alle tijden toegang heeft tot ...
Maar hij heeft nergens geschreven dat dit zonder voorafgaandelijk overleg en of melding was.
Wil hij onverwachts langs komen dan had hij dit moeten omschrjven in zijn huurovereenkomst.

Je vergeet het belangrijkste van allemaal:
..; de huurder heeft het volle genot van het goed ...

Freec

#8 , 27 sep 2024 14:48

’Ten alle tijde’ is dus eigenlijk ook ’nu’, zonder verwittiging.

Blijft natuurlijk wel een feit, dat het gewoon onbeleefd is. Een berichtje sturen is snel gebeurd. Even aanbellen is ook wel aangenaam, zodat topicstarter niet toevallig in zijn blootje voor het raam staat. En de meubels gebruiken als ’werkbank’ is ook niet de bedoeling.

Ik zou de verhuurder beleefd aanspreken, of hij het in de toekomst iets beter aanpakt.

Topicstarter vergeet zelf ook best niet, dat er een zwaar tekort is op de huurmarkt. De relatie op het spel zetten, kan zorgen dat hij binnenkort iets nieuw kan zoeken. Die afweging moet topicstarter zelf maken.

Terug naar “Stel een vraag”